مهار پاسخ شاخکی حشرات نر شب پره مینوز گوجه فرنگی (Tuta absoluta (Lepidoptera: Gelechiidae به فرومون جنسی تحت تاثیر سه حشره کش در مطالعات الکتروفیزیولوژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مینوز گوجه فرنگی، Tuta absoluta Meyrick از آفات درجه اول گوجه فرنگی محسوب می شود و خسارت اقتصادی قابل توجهی را در گلخانه و مزرعه وارد می کند. به دلیل رفتار تغذیه ای درون بافتی و تولیدمثل بالا، ایجاد جمعیت مقاوم در این آفت محتمل می باشد. با تکیه بر امکان تاثیر سموم شیمیایی بر اختلال در جفت گیری حشرات کامل، می توان رویکرد دیگری را در کاربرد حشره کش ها علیه این آفت بکار برد. در این آزمایش، تاثیر سه حشره کش ایمیداکلوپرید، ایندوکساکارب و نیم آزال با مکانیسم اثر متفاوت در چهار غلظت (μg/ml 100، 10، 1، 0) بر میزان پاسخ الکتروفیزیولوژیکی گیرنده های شاخکی حشرات نر 3-2 روزه به فرومون جنسی مورد بررسی قرار گرفت. میزان پاسخ شاخکی در 6 زمان متوالی پس از سمپاشی، نسبت به میزان تحریک به فرومون جنسی قبل از پاشش به صورت درصد مهارکنندگی محاسبه و با روش مشاهدات مکرر آنالیز شد. نتایج بدست آمده تفاوت معنی دار بین غلظت های مورد آزمایش در مقایسه با شاهد و زمان های پس از پاشش حشره کش و نیز اثر متقابل بین این دو فاکتور را نشان داد. در صورتی که بین سموم مورد آزمایش تفاوتی مشاهده نشد. حشره کش های مورد بررسی بین 20-18 درصد موجب مهار پاسخ گیرنده های شاخکی شده اند که در یک ارتباط غلظت-پاسخ، بالاترین میزان درصد مهارکنندگی در غلظت 100 میکروگرم بر میلی لیتر مشاهده شد. نتایج گویای اثر این حشره کش ها بر گیرنده های شاخکی می باشد و پاسخ آن ها به فرومون جنسی را مختل می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!