بررسی داده های واداشت هواشناسی GLDAS1 و تصحیح انحراف داده های بارش برای کاربست در مدل های سطح خشکی (مطالعه موردی: حوضه نیشابور)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در بسیاری از مطالعات اقلیمی، مدل های سطح خشکی با داده های هواشناسی واداشت5 می شوند و تلاشی برای بررسی کیفیت آن ها صورت نمی گیرد. هدف ازاین مطالعه ارزیابی داده های واداشت هواشناسی پایگاه GLDAS16 به کمک مشاهدات و کاربست روش تصحیح انحراف برای آن ها است. داده های بارش تصحیح شده در مطالعه دیگری به عنوان ورودی مدل سطح خشکیNoah-MP خواهد بود. مشاهدات برای حوضه نیشابور با دقت زمانی یک روزه و برای سال های 1379 تا 1388 به مدت 10 سال و از چهارده ایستگاه باران سنجی و تبخیرسنجی و یک ایستگاه سینوپتیک موجود در این حوضه جمع آوری شد. متغیرهای روزانه دما، رطوبت نسبی، طول موج کوتاه خورشیدی و فشار هوا به ترتیب با ضرایب همبستگی0/94، 0/77، 0/74و 0/6 تطابق خوبی با مشاهدات داشتند. داده های بارشGLDAS1 برای بیش تر این حوضه بارشی کم تر از مشاهدات را ارایه داد. بارش با همسان کردن میانگین و ضریب تغییرات7 داده های پایگاهی با داده های مشاهداتی تصحیح شد. نتایج حاصل از به کارگیری روش تصحیح، رضایت بخش بود به طوری که اختلاف میانگین بارش روزانه بین داده های پایگاهی با داده های مشاهداتی به طور موثری و به مقدار 0/048 میلی متر کاهش یافت. همچنین همبستگی بین تعداد روزهای مرطوب (بارش بیش تر از 0/3 میلی متر) در داده های مشاهداتی با داده های پایگاهی تصحیح شده نسبت به قبل از تصحیح، از مقدار1/17- به مقدار 0/93 بهبود داشت و خودهمبستگی مرتبه یک در داده های مشاهداتی با داده های تصحیح شده نسبت به داده های تصحیح نشده بهتر است و از مقدار 2/4- به مقدار 41/0 رشد کرد. تصحیحات در فاصله 9 مهر تا 10 اسفند برای بارش بیش ترین مقدار را داشت و روش به کار گرفته شده در فاصله 11 اردیبهشت تا 8 مهر تقریبا به طور کامل انحراف را برطرف کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1327 تا 1336
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!