تاثیر ده هفته تمرین تداومی استقامتی بر بیان ژن آنژیوپویتین-1 و پروتئین tie-2 در موش های مبتلا به سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
آنژیوژنز نقشی اساسی در رشد تومور دارد، از سوی دیگر انجام تمرینات ورزشی منظم نقش مهمی در مهار رشد تومور در بیماران سرطان پستان دارد. با توجه به نقش کلیدی آنژیوپویتین-1 و پروتئین tie-2 در آنژیوژنز تومور، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ده هفته تمرین تداومی استقامتی بر بیان ژن آنژیوپویتین-1 و میزان پروتئین tie2 در موش های مبتلا به سرطان پستان بود.
روش کار
12 سر موش آزمایشگاهی نژاد BALB/cپس از القای سرطان (تزریق MC4-L2 زیر پوستی به پهلوی راست موش ها) به شکل تصادفی در گروه تمرینات تداومی استقامتی (6n=) و گروه بدون فعالیت (6n=) قرار داده شدند. هر جلسه تمرین شامل 60 دقیقه دویدن با شدت 65- 60 درصد VO2max بود که پنج روز در هفته و به مدت ده هفته اجرا شد. 24 ساعت پس از آخرین جلسه ی تمرین، حیوانات کشته شدند و بافت تومور جدا شد. سپس بیان ژن آنژیوپویتین-1 به روش Real -Time PCR و میزان پروتئین tie2به روش وسترن بلات اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد تمرین تداومی استقامتی به طور معنی داری پروتئین tie2 (001/0 p=) و بیان ژن آنژیوپویتین1 (001/0 p=) را نسبت به گروه کنترل کاهش داد. همچنین اندازه تومور در گروه تمرینات تداومی استقامتی نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کوچکتر بود (011/0 p=).
نتیجه گیری
در نهایت می توان گفت تمرین تداومی استقامتی در موش های مبتلا به سرطان پستان می تواند برخی از عوامل آنژیوژنز را مهار نماید و به طور غیر مستقیم تاثیر مثبتی بر مهار سرطان پستان داشته باشد و می تواند به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!