بررسی اثربخشی آموزش سبک رهبری تحول گرا به سرپرستاران بر میزان قصد ترک خدمت پرستاران شاغل در بخش های بیمارستان های منتخب نظامی

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرستاران، بخش مهمی در سیستم بهداشت و سلامت هستند؛ اما در حال حاضر تمایل به ترک خدمت در پرستاران به یک چالش و نگرانی بزرگ تبدیل شده است. مطالعات بسیاری بر اهمیت تاثیر سبک های رهبری بر ایجاد پدیده ترک خدمت پرستاران اشاره کرده اند.
هدف
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سبک رهبری تحول گرا به سرپرستاران بر میزان تمایل به ترک خدمت پرستاران انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی، تک گروهی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون است که بر روی تعداد 30 پرستار و 14 سرپرستار در دو بیمارستان از بیمارستان های منتخب نظامی شهر تهران در سال 1396 اجرا شده است. در این پژوهش در طول 3 هفته و در 12 جلسه به سرپرستاران سبک رهبری تحول گرا آموزش داده شد و پس از 8 هفته از گذشت آموزش و اجرای این سبک رهبری در بخش ها جهت جمع آوری داده ها از مقیاس پیش بینی ترک خدمت هنیشاو و آتوود و پرسشنامه سبک رهبری چندعاملی استفاده شد. همچنین آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار نسخه 20 و آزمون های توصیفی تی زوجی و مستقل انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که قبل و بعد از مداخله، دیدگاه پرستاران در رابطه با نوع سبک رهبری سرپرستاران تفاوت معناداری ایجاد نشده (میانگین 3/06 و انحراف معیار 0/71) و سبک رهبری غالب رها شده بوده است. همچنین میزان قصد ترک خدمت پرستاران همواره در طول پژوهش روند افزایشی داشته است (میانگین 32/56 و انحراف معیار 6/56).
بحث و نتیجه گیری
سبک رهبری سرپرستاران ارتباط زیادی با قصد ترک خدمت دارد و در مطالعات گوناگون به اهمیت سبک رهبری تحول گرا نیز توجه بسیاری شده است. به همین جهت می بایست آموزش مدیران پرستاری در مباحث رهبری، به کارگیری الگوها و سبک های رهبری مناسب به صورت مداوم و با استفاده از انواع روش های یادگیری موثر جهت تغییر در نگرش، بینش و عملکرد آن ها صورت پذیرد. کد کارآزمایی بالینی: IR.AJAUMS.REC.1396.36
زبان:
فارسی
صفحات:
182 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!