بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی و نوع منبع کنترل با میزان خودکارآمدی کارکنان یکی از یگان های نظامی شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از موضوعاتی که ذهن محققان را در حیطه روانشناسی به خود مشغول کرده است. بررسی تیپ های شخصیتی و نوع منبع کنترل است؛ و از مباحث اصلی و بنیادی علم روانشناسی بررسی ویژگی های شخصیتی می باشد. از آنجایی که این ویژگی ها زیربنای نظام رفتاری افراد را تشکیل می دهند، پرداختن به این مقوله می تواند جنبه های خاصی از عملکرد افراد را در زمینه های مختلف روشن سازد.
هدف
پژوهش حاضر به بررسی رابطه ی بین تیپ های شخصیتی و نوع منبع کنترل با میزان خودکارآمدی کارکنان یکی از یگان های نظامی شهر تهران می پردازد.
مواد و روش ها
در این مطالعه 152 نفر از کارکنان مرد یکی از یگان های نظامی شهر تهران شرکت داشتند که طبق جدول مورگان 152 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. روش تحقیقی، توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های، تیپ شخصیتی (آیزنگ، 1965)، منبع کنترل (راتر) و میزان خودکارآمدی شغلی (ریگرز و نایت، 1994) بودند که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تائید شده بودند؛ و روش تجزیه تحلیل داده ها با آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS نسخه 20 است.
یافته ها
نتایج همبستگی اسپیرمن نشان داد بین تیپ شخصیتی برونگرا (0/345 r=)، تیپ شخصیتی درون گرا (317/0- r=)، منبع کنترل بیرونی (0/410 r=)، منبع کنترل درونی (0/430- r=) با میزان خودکارآمدی رابطه معناداری دارند (05/0P≤).
بحث و نتیجه گیری
یافته ها بیانگر آن است که بین تیپ های شخصیتی و نوع منبع کنترل با میزان خودکارآمدی کارکنان یکی از یگان های نظامی شهر تهران رابطه معنی دار وجود دارد؛ بنابراین ویژگی های شخصیتی انسان به عنوان عوامل مهم جدانشدنی از شخصیت انسان در محیط سازمانی انسان تاثیر می گذارد، زیرا رفتار هر فرد تا حدودی زیادی تحت تاثیر ویژگی های شخصیتی وی می باشد و خودکارآمدی به عنوان یک نوع رفتار سازمانی به طور مستقیم تحت تاثیر این ویژگی ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!