بررسی ترکیبات پلی فنولی و خواص آنتی اکسیدانی آب انار رقم پوست سیاه ساوه (Punica granatum)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
انار پوست سیاه یکی از ارقام بومی ایران است که تقریبا نسبت به ارقام دیگر کمیاب بوده و به عنوان داروی گیاهی از آن استفاده می‏شود. در این تحقیق هدف، بررسی ترکیبات پلی‏فنولی و میزان فعالیت آنتی‏ اکسیدانی آب انار پوست سیاه ساوه و تغلیظ شده آن با استفاده از خشک‏ کن انجمادی و خشک‏ کن تحت خلاء و انتخاب بهترین روش تغلیظ ‏سازی آب انار است.
مواد و روش‏ ها
انارها پس از شستشو، توسط آب میوه ‏گیری، آب‏گیری شدند و پس از تغلیظ‏ سازی با دو روش خشک‏ کن انجمادی و آون تحت خلاء، فعالیت آنتی ‏اکسیدانی با استفاده از روش DPPH، فنول کل با استفاده از روش رنگ سنجی فولین سیوکالتو، فلاوونوئیدها با روش رنگ سنجی کلرید آلومینیوم، شناسایی و تعیین مقدار ترکیبات پلی فنولی با استفاده از دستگاه HPLC در نمونه‏ های آب انار اندازه ‏گیری شدند.
یافته ‏ها
بیشترین ترکیب پلی‏فنولی در نمونه‏ های آب انار تغلیظ شده، پونیکالاژین B بود. آب انار تغلیظ شده با خشک ‏کن انجمادی، در مقایسه با آب انار طبیعی و تغلیظ‏ شده آن در آون خلاء، بیشترین فعالیت آنتی‏ اکسیدانی (40/0±0/70 درصد)، فنول کل (75/0±0/2517 میلی‏گرم گالیک اسید در لیتر) و فلاوونوئید (00/0±50/390 میلی‏گرم کوئرستین در لیتر) را داشت. بین مقادیر حاصل از تعیین فعالیت آنتی ‏اکسیدانی، فلاوونوئید کل، ترکیب درصد ترکیبات پلی‏فنولی و فنول کل اندازه ‏گیری شده در نمونه ‏های تغلیظ شده و آب انار طبیعی اختلاف معنی‏ داری (05/0>p) وجود داشت.
نتیجه گیری
آب انار پوست سیاه ساوه تغلیظ‏ شده در خشک‏ کن انجمادی در مقایسه با آب انار تغلیظ شده در آون تحت خلاء بیشترین میزان ترکیب پلی‏فنولی و خواص آنتی ‏اکسیدانی را داشت. بنابراین تغلیظ‏ سازی آب انار با استفاده از خشک‏ کن انجمادی به دلیل حفظ ترکیبات بیوفنولی و فعالیت آنتی ‏اکسیدانی آنها به منظور کاربرد در صنعت غذا پیشنهاد می‏ شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!