تاثیر کودهای شیمیایی نیتروژن، فسفر و پتاسیم بر برخی خصوصیات رویشی، زینتی و عملکرد بنه در گونه وحشی گل حسرت (Colchicum kotschyi Boiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر سطوح مختلف کودهای شیمیایی بر خصوصیات رویشی و زینتی گونه وحشی گل حسرت (Colchicum kotschyi Boiss) انجام شد. بدین منظور، آزمایشی فاکتوریل بر مبنای طرح کاملا تصادفی با سه تکرار و به صورت گلدانی شامل سه سطح نیتروژن (0، 60 و 120 کیلوگرم در هکتار)، سه سطح فسفر (0، 30 و 60 کیلوگرم در هکتار) و سه سطح پتاسیم (0، 40 و 80 کیلوگرم در هکتار) در دانشگاه فردوسی مشهد طی سال های 95-94 انجام شد. صفات مورد بررسی شامل تعداد و سطح برگ، وزن تر و خشک برگ، مقادیر کلروفیل a، b و کاروتنوئید، تعداد گل و قطر گل و طول، قطر و وزن تر و خشک بنه بودند. بررسی نتایج اثرات متقابل تیمارهای کودی نشان داد که بیشترین تعداد گل و برگ در بوته، قطر و وزن تر و خشک بنه در تیمار 60، 60 و40 کیلوگرم به ترتیب از عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم حاصل شد. بیشترین قطر گل و مقادیر کلروفیل ها و کاروتنوئید در تیمار 60،60 و 80 به ترتیب از نیتروژن، فسفر و پتاسیم به دست آمد. به طور کلی، نتایج حاکی از آن است که کاربرد همزمان سطوحی متوسط از کودهای شیمیایی در گونه C. kotschyi Boiss، منجر به بروز نتایجی مثبت در صفات رویشی و زینتی گیاه گردید. تحقیقات بیشتر بر روی جنبه های زینتی و تلاش در جهت حفظ، اهلی سازی و تکثیر گونه های بومی گل حسرت، می تواند زمینه ساز استفاده پایدار این گیاه زینتی در فضای سبز گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
939 تا 947
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!