ارزیابی کارایی کامپوزیت کیتوزان گرافن-اکساید در حذف آنیلین از محلول های آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آنیلین ترکیبی سمی است که دارای حلالیت بالا در آب (به میزان 5 سبب افزایش خطر حضور آن در فاضلاب می شو د. حضور این ترکیب در خون باعث تشکیل مت هموگلوبین و جلوگیری از جذب اکسیژن و نهایتا خفگی شیمیایی می گردد و همچنین احتمال سرطانزا بودن آن برای انسان وجود و استفاده از آن به عنوان جاذب برای (CGO) دارد. ازاینرو هدف از این مطالعه، سنتز کامپوزیت کیتوزان گرافن اکساید حذف آنیلین از محلولهای آبی میباشد. انجام گرفت و با Hummers با استفاده از پودر گرافیت با روش اصلاحشده (GO)
مواد و روش ها
سنتز گرافن اکساید پودر کیتوزان دوپ گردید و مشخصات کامپوزیت سنتز شده با انجام آنالیزهای میکروسکپ الکترونیکی روبشی (Fourier transform infrared spectroscopy طیف سنجی مادون قرمز ، (Scanning Electron Microscope (SEM)) تعیین گردید. برای بهینه سازی شرایط، تاثیر پارامترهای (X-ray Diffraction (XRD)) و پراکنش پرتو ایکس (FTIR)) 90 ،60 ،45 ،30 ،15 ، 8 و 10 )، زمان تماس ( 5 ،6 ،4 ،2) pH ،( 1 گرم بر لیتر / 1 و 5 /25 ،1 ،0/8 ،0/6 ،0/4 ،0/ دوز جاذب ( 2 35 و 50 درجه سانتیگراد) بررسی ، 300 میلی گرم بر لیتر) و دما ( 20 ،200 ،150 ،100 ، و 120 دقیقه) ، غلظت آنیلین ( 50 شد و در مجموع تعداد 126 آزمایش انجام گردید. در نهایت کامپوزیت سنتز شده کیتوزان گرافن اکساید جه ت حذف آنیلین از محلول های آبی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
نتایج آزمایشات جذب نشان داد با افزایش زمان تماس و دوز جاذب و کاهش غلظت آلاینده راندمان حذف 30 =زمان، دوز جاذب 1 گرم بر لیتر و غلظت 50 میلی گرم بر min ،pH= آلاینده افزایش می یابد. در شرایط بهینه ( 6 93 درصد می باشد. بررسی روابط ایزوترم جذب نشان داد فر آیند جذب از مدل لانگمویر / لیتر) بالاترین راندمان 14 پیروی می (R2=0/ تبعیت می کند. سینتیک واکنش از مدل شبه درجه دوم با ضریب همبستگی ( 9799 (R2> 0/9996) نمایانگر (ΔG) نشان دهنده گرمازا بودن و مقادیر منفی (ΔH) کند. در بررسی ترمودینامیک واکنش مقادیر منفی برای خودبه خودی بودن واکنش می باشد.
نتیجه گیری
نتایج این بررسی نشان داد، کامپوزیت کیتوزان گرافن اکساید سنتز شده در این مطالعه توانایی جذب موثر آنیلین از محلول های آبی را دارد و می تواند به عنوان یک جاذب موثر و کار آمد جهت تصفیه محلول های آبی مربوطه مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!