بررسی تاثیر آموزش سلامت خانواده بر میزان آگاهی و نگرش زوج های شرکت کننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سلامت جسمی،روانی و اجتماعی زوج های جوان با سلامت خانواده و ایجاد نسل سالم در ارتباط است،شرکت دربرنامه آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است اولین تماس زوجین با نظام سلامت باشد. درک و رضایتمندی آنها از این خدمت،نقش موثری درادامه استفاده از خدمات بهداشتی خواهد داشت.
روش بررسی
این مطالعه نیمه تجربی،از نوع قبل و بعد روی230 زوج شرکت کننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج که طی خرداد تا دیماه 94 به مرکز مشاوره قبل از ازدواج مراجعه نمودند،انجام گردید.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خود ساخته ای بود که براساس اهداف مطالعه طراحی شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.این پرسشنامه شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک،آگاهی و نگرش در سه حیطه تنظیم شده بود که در دو مرحله قبل و بعد از مداخله برنامه آموزشی ارائه و تکمیل گردید.داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک و در سطج معنی دار 05/0 =α مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین سنی زوجین مورد مطالعه 77/4±97/22 سال بود.آگاهی زوجین قبل و بعد از مداخله آموزشی به ترتیب 89/3±33/6 و 84/3±37/15 بود. نگرش زوجین قبل و بعد از مداخله آموزشی به ترتیب92/8±94/65 و92/9±56/76بود. میانگین نمره آگاهی و نگرش قبل و بعد از مداخله در حیطه های سلامت باروری،بیماری های ارثی و منتقله از راه خونی و جنسی از نظر آماری تفاوت معنی داری را نشان داد( 000/0p= ).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه،لازم است جهت افزایش سواد بهداشتی زوجین درباره مباحث بیماری های منتقله از راه خون و جنسی،سلامت باروری و بیماری های ارثی،سرفصل ها و زمان انجام کلاس ها برنامه ریزی جامع تری صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!