جداسازی و شناسایی قارچ های بومی تجزیه کننده آلاینده های فاضلاب صنعت بازیافت مقوا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با افزایش حجم فاضلاب و تنوع آلاینده های زیست محیطی موجود در آن، کنترل و برنامه ریزی در جهت حذف و یا به حداقل رساندن آن ها یک امر ضروری است. فاضلاب صنعت بازیافت مقوا که پتانسیل آلودگی محیط زیست را دارد، به گونه های قارچ متعددی آلوده می باشد که ممکن است در تجزیه و حذف آلاینده های آن موثر باشد. هدف از این مطالعه جداسازی و شناسایی قارچ های بومی و تجزیه کننده آلاینده های آلی فاضلاب صنعت بازیافت مقوا می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه که یک مطالعه توصیفی می باشد، به صورت تصادفی نمونه هایی از نواحی مختلف فاضلاب صنعت بازیافت مقوا تهیه و جهت جداسازی قارچ های تجزیه کننده احتمالی فاضلاب، روی محیط کشت سابورودکستروز آگار کشت گردید. ضمن شمارش کلنی قارچ های جدا شده، کشت ها خالص سازی شدند و سپس کلنی های رشد کرده با استفاده از خصوصیات مورفولوژی و بررسی میکروسکوپی تا حد امکان شناسایی گردیدند.
یافته ها
میانگین شمارش تعداد کل قارچ های فاضلاب صنعت بازیافت مقوا در محدوده CFU/ml 102×5/2 بود که از این تعداد CFU/ml 101× 1/2 مربوط به قارچ های ساپروفیت بود. شایع ترین قارچ های شناسایی شده به ترتیب شامل آسپرژیلوس نایجر، آسپرژیلوس فلاووس، پنی سیلیوم، ژئوتریکوم، موکور، درکسلرا، پسیلومایسس، آلترناریا، فوزاریوم و آبسیدیا بود. بیشترین میزان فراوانی قارچ آسپرژیلوس نایجر، آسپرژیلوس فلاووس و پنی سیلیوم به ترتیب با 89/30، 76/22 و 63/14 درصد بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که قارچ های بومی جداسازی شده از فاضلاب صنعت بازیافت مقوا در این مطالعه با توجه به گزارشات موجود در متون علمی از جمله قارچ هایی هستند که پتانسیل تجزیه زیستی آلاینده های فاضلاب را دارند و می تواند برای ارزیابی میزان توانایی آن ها در تجزیه آلاینده های فاضلاب این صنعت مورد بررسی قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!