تبیین تجارب زیسته مردان مبتلا به آسیب جسمی-حرکتی با محوریت ازدواج: رویکردی پدیدارشناسانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آسیب دیدگی های جسمی- حرکتی نوعی آسیب است که یک یا چند فعالیت اساسی زندگی فرد را محدود می کند و مانع بروز کارآمد توانایی های بدنی یا روانی در فرد می شوند. بنابراین مردان مبتلا به این نوع معلولیت در فرایند زندگی خود با چالش ها و مشکلات خاصی روبرو خواهند شد. یکی از مهم ترین این چالش ها ازدواج و انتخاب همسر در جهت حمایت عاطفی، روانی و جسمانی از مرد می باشد. لذا هدف از این پژوهش تبیین تجارب و چالش های مردان مبتلا به آسیب های جسمی - حرکتی با محوریت ازدواج می باشد.
روش بررسی
این پژوهش به شیوه کیفی، به روش پدیدارشناسی، با نمونه گیری هدفمند و استفاده از مصاحبه ژرف نگر با 16مردکه مبتلا به آسیبهای جسمی - حرکتی بودندانجام شد. مصاحبه ها ضبط شدند، سپس به صورت کتبی ثبت گردید و به روش Colaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
یافته های حاصل از تجربیات و چالش های مردان مبتلا به آسیب جسمی- حرکتی در 6 مضمون اصلی (نگرانی های شغلی، ترس از ناتوانی در روابط جنسی، ترس از طرد، معضلات درمانی، باورها و اعتقادات مذهبی، خود اثبات گری در زندگی) و 20 مضمون فرعی که به صورت زیرگروه های مضامین اصلی کدبندی شده اند، خلاصه گردید.
نتیجه گیری
این یافته ها می تواند اطلاعات لازم در خصوص شناخت مشکلات، دغدغه ها و چالش های اصلی مردان مبتلا به آسیب جسمی - حرکتی در زمینه ازدواج را فراهم کند و راهگشای بسیاری از متخصصان و مسئولین در زمینه ارائه خدمات و حمایت هایی در جهت توانبخشی اجتماعی معلولان جسمی حرکتی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!