تهیه نانوکامپوزیت کربوکسی متیل سلولز/کلسیم آلژینات/پلی وینیل الکل/نقره با روش الکتروریسندگی و بررسی عملکرد آن به عنوان پانسمان زخم

پیام:
چکیده:
اهداف
در پزشکی می توان از نانوالیاف در ساخت باند زخم استفاده کرد. هدف مطالعه حاضر، تهیه نانوکامپوزیت کربوکسی متیل سلولز/کلسیم آلژینات/پلی وینیل الکل/نقره (CMC/Alg/PVA/Ag) با روش الکتروریسندگی و بررسی عملکرد آن به عنوان پانسمان زخم بود.
مواد و روش ها
در پژوهش تجربی حاضر بیوفیلم کربوکسی متیل سلولز در شرایط بهینه به روش ریخته گری تهیه شد، سپس نانوالیاف کلسیم آلژینات/پلی وینیل الکل/نقره با روش الکتروریسندگی در شرایط بهینه تهیه و روی فیلم کربوکسی متیل سلولز نشانده شد. در نهایت امکان کاربرد محصول به عنوان پانسمان در بهبود زخم و ویژگی های ضدباکتریایی، مورفولوژیکی و قابلیت نفوذپذیری آن نسبت به بخار آب بررسی شد.
یافته ها
فیلم CMC/Alg/PVA/Ag، نسبت به فیلم CMC نفوذپذیری کمتری به بخار آب و نسبت به نانوالیاف Alg/PVA/Ag نفوذپذیری بیشتری داشت. بیشترین حساسیت مربوط به باکتری های گرم منفی اشریشیا کلی و کلبسیلا پنومونیه به ترتیب با قطر هاله های 23 و 24میلی متر و باکتری گرم مثبت استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس با قطر هاله های 21 و 17میلی متر برای فیلم CMC/Alg/PVA/Ag مشاهده شد. زخم با پانسمان CMC/Alg/PVA/Ag به صورت معنی داری سرعت بهبودی بهتری نسبت به پانسمان CMC و همچنین پانسمان CMC/Ag نشان داد.
نتیجه گیری
استفاده از نانوکامپوزیت CMC/Alg/PVA/Agبه عنوان پانسمان امکان پذیر است. این پانسمان با داشتن منافذ اجازه عبور بخارات ناشی از ترشحات زخم را می دهد، نسبت به مایعات و باکتری ها غیرقابل نفوذ، اما نسبت به اکسیژن و بخار آب نفوذپذیر است، حساسیت زا نبوده و سمیت و تحریک شیمیایی ایجاد نمی کند، پانسمان شفاف و امکان دیدن زخم زیرین آن به آسانی امکان پذیر است، سطح مرطوب مورد نیاز برای ترمیم زخم را فراهم می کند، به زخم نمی چسبد در نتیجه تعویض آن بدون درد و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
593 تا 601
لینک کوتاه:
magiran.com/p1955231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!