ارزیابی تنوع ریخت شناسی و ژنتیکی برخی نژادگان های هلو در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش حاضر روابط ژنتیکی بین 24 نژادگان از انواع هلوهای زودرس، میان رس و دیررس به کمک نشانگرهای ریخت شناسی و ریزماهواره (SSR) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نژادگان های مختلف بر اساس تفاوت در زمان رسیدن میوه (در سه گروه زودرس از 74 تا 119، میان رس از 120 تا 160 و دیررس بیشتر از 160 روز بعد از تمام گل) انتخاب و بر اساس توصیف نامه بانک ژن جهانی برای هلو و شلیل (UPOV)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. تنوع در ویژگی های پدیدگانی (فنوتیپی) در بیشتر ویژگی های بررسی شده، مشاهده گردید. در بین نژادگان های زودرس هلو بافت گوشت با نام آهسته رس گزارش شد. نتیجه های تجزیه به مولفه اصلی نشان داد که 4 عامل اول دارای مقادیر ویژه بیشتر از یک بوده و در جمع 74/86% از تغییرهای کل را در بین 24 نژادگان توجیه نموده اند. نتیجه های گروه بندی از راه آنالیز خوشه ایبه روش Ward با استفاده از ویژگی های ریخت شناسی، نژادگان ها را به سه گروه اصلی تقسیم بندی کرد. همه مکان های ژنی SSR مورد استفاده الگوی نواری چند شکل در بین نژادگان ها تولید کردند. در کل 112 آلل با میانگین 6/5 آلل در هر مکان ژنی تولید شد. تعداد آلل ها (Na) از سه برای مکان ژنی BPPCT036 تا 10 برای مکان ژنی UDP98-406 متغیر بود. تعداد آلل موثر (Ne) دامنه ای از 08/2 در BPPCT036 تا 06/6 در UDP98-414 با میانگین 57/3 در هر مکان ژنی بود. هتروزیگوسیتی مورد انتظار دامنه ای از 53/0 برای مکان ژنی BPPCT036 تا 85/0 برای مکان ژنی UDP98-414 با میانگین 70/0 در هر مکان ژنی داشت. تجزیه کلاستر نژادگان ها را به چهار زیر گروه تقسیم بندی کرد. هلو کوثری به تنهایی در یک زیر گروه قرار گرفت. از 7 تعداد نژادگان دیررس 4 تعداد در یک زیر گروه قرار گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p1955766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!