مسئولیت شهرداری در تملک اراضی موقوفه

پیام:
چکیده:
با تخریب و بازسازی اموال موقوفه در فرض واگذاری عرصه وقفی با حق تملک اعیان به مستاجرین و شمول طرح جامع شهری نسبت به آن مال موقوفه، میزان مسئولیت شهرداری در اجرای طرح مزبور نسبت به مستاجرین موقوفه از یک سو و چگونگی مسئولیت متصرفین مزبور نسبت به سازمان اوقاف از سوی دیگر مطرح می گردد که باید با بررسی قوانین و مقررات ذی ربط در حل این گونه مسائل همت گماشت. گفتنی است از آن جایی که شهرداری ها مکلف به اجرای طرح هایی هستند که از سوی مراجع عالی شهرسازی تدوین می شوند اما اجرای طرح های مزبور نباید در تقابل با حق مالکیت اشخاص قرار گیرد. از این رو بررسی قوانین موضوعه بیانگر آن است که شهرداری ها در قبال تملک اراضی موقوفه مسئولیت دارند و مکلف به پرداخت عوض به نرخ عادله روز می باشند مگر در مواردی که خود موقوفات، متقاضی ورود به حوزه خدمات شهری باشند و شهرداری ها موافقت با درخواست مزبور را منوط به تملک رایگان قسمتی از آن اراضی نمایند. در خصوص مسئولیت مستاجرین موقوفات در فرض ورود خسارت به آن موقوفات نیز باید گفت سازمان اوقاف می تواند با اثبات ارکان مسئولیت مدنی، علیه مستاجر متصرف اقدام قانونی نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1956214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!