تجزیه و تحلیل احساسات افراد از طریق سیگنال های مغزی با استفاده از تابع نگاشت پوانکاره

پیام:
چکیده:
مقدمه
تغییرات دینامیکی مغز دارای اطلاعات معنادار و مهمی هستند که تاثیرات آن ها در حالات مختلف احساسی افراد در سیگنالهای مغزی بروز می یابند. در این مطالعه با الگوگیری از نظریه آشوب، از روش تابع نگاشت پوانکاره، برای استخراج اطلاعات مرتبط با حالات احساسی افراد بهره برده ایم. به بیان دیگر در این مطالعه به بررسی رابطه معنادار میان خصوصیات آشوب گونه سیگنا لهای مغزی و سطح احساسات تحریک شده افراد پرداخت هایم.
مواد و روش ها
پایگاه داده گان «دیپ » با اطلاعات بیولوژیکی 32 نفر در حین تماشای 40 موزیک ویدئو یک دقیقه ای که شامل 32 کانال از سیگنالهای مغزی بود، در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. هر یک از ویدئوهای استفاده شده در این مجموعه داده طوری انتخاب شده اند که موجب برانگیختن چهار زمینه احساسی «خوشایندی”، “برانگیختگی »، “میزان تسلط” و “دوست داشتن” شده اند. با استفاده از تابع نگاشت پوانکاره، میزان تغییرات دینامیک سیگنالهای مغزی را در هر یک از چهار زمینه احساسی بیان شده تحلیل نموده ایم.
یافته ها
با استفاده از آنالیز آماری Spearman میزان تاثیر هر یک از فیل مهای مشاهده شده بر ویژگی غیرخطی استخراج شده بررسی شده است. نتایج نشان داد ویژگی های مرتبط با نگاشت پوانکاره در ایجاد تمایز بین سطوح مختلف "خوشایندی” (P<0/05)، “برانگیختگی" (P<0/01)، “میزان تسلط” ( 05/P<0 ) و “دوست داشتن” (05/P<0) توانایی مطلوبی دارند. به طور خاص، این روش ها زمینه احساسی “میزان تسلط » و «دوست داشتن » را نسبت به دیگر احساسات در الکترودهای بیشتری بروز دادند.
بحث و نتیجه گیری
تفسیر نتایج نشان می دهد که بررسی فعالیت مغز به وسیله روش های غیرخطی و آشوبی توانایی قابل قبولی در تمایز بین حالات احساسی دارند و می توانند به عنوان یکی از روش های مورد اعتماد برای مطالعه ساختار مغز مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1956523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!