بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت و استفاده از تکنولوژی های رسانه ای در نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
تکنولوژی های ارتباطی دارای تاثیراتی دوگانه بر سلامت و زندگی بشر می باشند، به طوری که در کنار نقش مهمی که در افزایش رفاه و آسایش بشر ایفا می کنند، دارای جنبه هایی آسیب رسان نیز می باشند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت استفاده از تکنولوژی های نوین رسانه ای و رابطه آن با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در دانش آموزان به انجام رسید.
مواد و روش ها
در این پژوهش مقطعی، تعداد 567 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرمانشاه در سال 1395، با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامه های پژوهش شامل اطلاعات دموگرافیک، چک لیست استفاده از تکنولوژی های رسانه ای و پرسشنامه کیفیت زندگی WHOQOL-BREF را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18 و با کمک آزمون های آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و آنالیزواریانس یکطرفه و چندگانه تحلیل شد.
یافته ها
میانگین نمره کیفیت زندگی کلی پاسخگویان 76/15±33/62 بود. هم چنین استفاده روزانه پاسخگویان از کامپیوتر یا لپ تاپ، موبایل، تبلت، تلویزیون و ماهواره به ترتیب برابر 1/61 درصد، 2/87 درصد، 4/26 درصد، 9/86 درصد و 9/26 درصد بود. بین میانگین نمره کیفیت زندگی کلی پاسخگویان از نظر میزان استفاده از موبایل، تبلت و ماهواره تفاوت معنی داری مشاهده شد (01/0< P)؛ اما در خصوص تلویزیون و کامپیوتر، تفاوت معنی دار نبود (05/0> P).
استنتاج
 در مجموع در این پژوهش، عدم استفاده یا استفاده کم از ماهواره با کیفیت زندگی مطلوب تر همراه بود. اما در خصوص موبایل، تبلت و کامپیوتر و لپ تاپ، استفاده دو ساعت در روز نسبت به عدم استفاده یا استفاده بیش تر از 2 ساعت با کیفیت زندگی بالاتر همراه بود. بنابراین استفاده محدود از تکنولوژی های نوین رسانه ای، می تواند با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت مطلوب تری همراه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!