کاربرد عصاره سیر در کاهش اثرات جانبی اووسیت ایمریا تنلا بر شاخص های رشد و بافت مخاطی سکوم در جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:
در این بررسی اثر بخشی عصاره سیر در مقایسه با داروی تجاری تولترازوریل بر دفع اووسیت ایمریا تنلا (Eimeria tenella) و بهبود اثرات جانبی این اووسیت بر شاخص های رشد و عملکرد جوجه های گوشتی مورد مطالعه قرار گرفت. در این راستا، 360 جوجه گوشتی یک روزه در 8 گروه با سه تکرار به صورت تصادفی تقسیم شدند. گروه های 1 تا 4 در سن 21روزگی سوسپانسیونی از ایمریا تنلا دریافت نمودند. گروه های 1 و 2 عصاره سیر با دوز 500 و 1000 قسمت در میلیون و گروه 3 تولترازوریل را 5 روز پس از چالش دریافت کردند. گروه 4 هیچ درمانی دریافت نکرد. در این مطالعه 4 گروه کنترل برای گروه های اصلی در نظرگرفته شد که فقط عصاره را دریافت نمودند و چالش نشدند. در 7، 9 و 12 روز پس از چالش، تعداد اووسیست مدفوع در گروه ها شمارش شد. علاوه بر آن، میزان مصرف خوراک، اضافه وزن و ضریب تبدیل غذایی در طول دوره پروش به طور هفتگی محاسبه و مقایسه شد. مقایسه میزان دفع اووسیت در گروه های مختلف نشان داد تمام گروه های تحت درمان با یکدیگر اختلاف معنی دار دارند و کمترین دفع اووسیت در گروه دریافت کننده تولترازوریل مشاهده می شود. آنالیز شاخص های رشد در پایان دوره پرورش نشان می دهد اگرچه از نطر اضافه وزن و مصرف خوراک تفاوت معنی داری بین گروه های دریافت کننده عصاره سیر با تولترازوریل مشاهده نمی شود اما کمترین ضریب غذایی مربوط به گروه دریافت کننده تولترازوریل می باشد. همچنین از نظر آماری اختلاف معنی داری بین دو گروه دریافت کننده عصاره سیر وجود ندارد. لذا می توان بیان کرد عصاره سیر می تواند باعث کاهش دفع اووسیست و بهبود شاخص های رشد در جوجه های آلوده به گونه ایمریا تنلا شود و به عنوان یک درمان کمکی در کنترل کوکسیدیوز می تواند موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!