تاثیر آوای قرآن کریم بر میزان درد و اضطراب زایمان: یک مطالعه مرور مستندات

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
: زایمان طبیعی یکی از زیباترین رویدادهای زندگی هر زن و در عین حال یک واقعیت تنشزا است. درد زایمان شدیدترین دردی است که اکثر زنان در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند، بنابراین کاهش درد زایمان با کمک انجام روش های کاهش درد زایمان، تمایل مادران را برای انجام زایمان به روش طبیعی افزایش خواهد داد، به طوری که در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته، اداره و کنترل لیبر و همچنین تبدیل زایمان به یک تجربه ی خوشایند با حداقل درد، به یکی از مهمترین چالش های نظام سلامت، تبدیل شده است. لذا این مطالعه با هدف مروری بر تاثیر آوای قرآن کریم بر میزان درد و اضطراب زایمان، انجام شد.
روش کار
در این مطالعه ی مروری، مقالات چاپ شده به زبان انگلیسی و فارسی در پایگاه های اطلاعاتی SID، Iranmedex، Magiran، IranDoc، Library Cochrane، MEDLINE/PubMed، Scopus ، Science Direct و Google Scholar با استفاده از کلید واژه های موسیقی درمانی، آوای قرآن کریم، درد زایمان و اضطراب زایمان تا ماه می سال 2018 مورد جستجو قرار گرفتند.
یافته ها
یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد که استماع صوت قرآن کریم بر کاهش استرس، اضطراب، ترس از زایمان، شدت درد و طول مدت زایمان و همچنین راحتی بیشتر مادر، تحمل بهتر درد زایمان توسط مادران، بهبود علایم حیاتی مادر و جنین، افزایش رضایت مندی مادران از زایمان طبیعی و جلوگیری از سزارین های بی مورد، موثر است.
نتیجه گیری
می توان از روش شنیدن آوای قرآن کریم به عنوان یک تکنیک آسان، ارزان و غیر تهاجمی برای کاهش اضطراب، درد و طول مدت زایمان در مادران و راحتی بیشتر مادر و جلوگیری از سزارین های بی مورد، استفاده کرد. ایجاد شرایط و امکانات مساعد در بیمارستانها می تواند ضمانت اجرایی خوبی جهت به کارگیری این روش، باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!