بررسی اثر بخشی آموزش مفاهیم آینده نگاری و مرجعیت علمی به دانشجویان در گروه های کوچک: مطالعه نیمه تجربی در اجرای برنامه های بسته ظرفیت سازی برای کسب مرجعیت علمی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
توانمندسازی دانشجویان در برابر چالش ها و نیازهای آینده با روش های اثر بخش آموزشی، از وظایف مهم آموزش عالی سلامت جهت کسب مرجعیت علمی است. این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مفاهیم آینده نگاری و مرجعیت علمی در گروه های کوچک انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی-تحلیلی بوده، نمونه از بین دانشجویان استعداد درخشان به تعداد 26 نفر انتخاب و در کارگاه آموزشی آشنایی با آینده نگاری و مرجعیت علمی، در سه گروه کوچک مشارکت داده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته شامل مفاهیم آموزشی کارگاه بودکه قبل و پس از برگزاری در اختیار قرار گرفت. توصیف و تحلیل تاثیر کارگاه، با نرم افزار spss21 و آماره های توصیفی و آزمون آماری کروسکال- والیس در سطح معنی داری 05/0 انجام گرفت.
یافته ها
میانگین سنی 92/22، حدود نیمی از دانشجویان، در دانشکده پزشکی و اکثرا (%5/38) در مقطع کارشناسی بوده اند. مقایسه میانگین نمرات قبل و پس از برگزاری کارگاه نشان داد، اثر برگزاری کارگاه در افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به مقوله آینده نگاری و مرجعیت علمی معنادار بوده است. 4/95 درصد دانشجویان به محتوای دوره آموزشی علاقه مند و 9/90 درصد با کاربردی بودن موضوع و مناسب بودن شیوه برگزاری موافق و 7/72 درصد موافقت خود را با الزام برگزاری این کارگاه برای سایر دانشجویان اعلام نمودند.
نتیجه گیری
آموزش مفاهیم آینده نگاری و مرجعیت علمی در گروه های کوچک، گامی موثر در توانمند سازی دانشجویان در زمینه آینده نگاری و مرجعیت علمی در راستای اهداف برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!