بررسی اپیدمیولوژیک ضایعات ناشی از ترومای متعاقب تصادفات درون شهری ناشی از موتورسیکلت ارجاع شده به بیمارستان گلستان طی سال 1394

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در سراسر جهان آسیب های ناشی از تصادفات وسایل موتوری یک معضل در حال رشد برای سلامت جمعیت عمومی محسوب می شود. سالانه تعداد افراد زیادی به علت تصادفات درون شهری ناشی از موتورسیکلت شدیدا زخمی می شوند و یا جان خود را از دست می دهند. لذا بر آن شدیم تا به طراحی یک مطالعه با هدف تعیین شیوع ضایعات ناشی از ترومای متعاقب تصادفات درون شهری ناشی از موتورسیکلت ارجاع شده به بیمارستان گلستان شهر اهواز طی سال 1394 بپردازیم.
روش کار
این مطالعه توصیفی و از نوع مقطعی تمامی بیمارانی که در طول سال 1394 به بیمارستان آموزشی و درمانی گلستان شهر اهواز ناشی از تصادف درون شهری با موتورسیکلت ارجاع داده شده بودند، به صورت سرشماری وارد مطالعه گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیستی شامل: اطلاعات مربوط به سن، جنس، زمان رخداد حادثه، ناحیه درگیر، وضعیت نهایی و مدت زمان بستری بیمار بوده است که از طریق مراجعه به پرونده های بالینی برای تمامی بیماران تکمیل و مورد آنالیز توصیفی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که بیشترین شیوع ضایعات ناشی از ترومای متعاقب تصادفات درون شهری ناشی از موتورسیکلت در مرتبه اول مربوط به گروه سنی 15 تا 24 سال (4/44 درصد) و در مرتبه دوم مربوط به گروه سنی 25 تا 34 سال (2/26 درصد) می باشد. به لحاظ متغیر جنسیت 1/91 درصد ضایعات مربوط به مردان بوده است. شایعترین میزان شیوع تروما برحسب فصل مربوط به فصل پاییز (6/46 درصد) بود و بیشترین شیوع ضایعات برحسب ناحیه درگیر مربوط به ناحیه سروگردن (25 درصد) و سپس مربوط به ناحیه صورت (2/23 درصد) بوده است. براساس وضعیت نهایی بیمار، شایعترین وضعیت در مرتبه اول مربوط به شکستگی و در رفتگی با شیوع 4/51 درصد و سپس وضعیت نیاز به جراحی با شیوع 8/33 درصد می باشد.
نتیجه گیری
مصدومین سوانح ترافیکی را بیشتر مردان و جوانان تشکیل می دهند. موتورسیکلت عامل نیمی از موارد مصدومیت می باشد که بیشتر در مناطق شهری و در مردان جوان رخ می دهد؛ بنابراین باید با تصویب قوانین سختگیرانه و فرهنگ سازی جهت اصلاح رفتارهای رانندگی، به ویژه موتورسیکلت سوارن زمینه کاهش و رخداد و در صورت رخداد، زمینه کاهش صدمات جسمی را فراهم سازیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!