ماموریت گرایی درتوسعه ی دانش گیاهان دارویی: رویکردی در اجرای برنامه تحول و نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی بابل

پیام:
چکیده:
با اجرایی شدن سند آمایش سرزمینی و شکل گیری بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، فرصت هایی برای ماموریت گرایی در حوزه آموزش علوم پزشکی فراهم گردید. بر این اساس، ماموریت ویژه توسعه دانش گیاهان دارویی، به دانشگاه های کلان منطقه یک آمایش آموزش عالی سلامت ازجمله دانشگاه علوم پزشکی بابل واسپاری شد. این مطالعه به منظور توصیف و انعکاس اقدامات به عمل آمده در دانشگاه علوم پزشکی بابل در اجرای این ماموریت، با بررسی مستندات مرتبط و گزارش عملکرد مسئول اجرایی این ماموریت انجام شد. یافته ها نشان می دهد، بازنگری برنامه های درسی ازنظر وجود واحد یا مباحث توسعه دانش گیاهان دارویی، گنجاندن این ماموریت در اهداف استراتژیک دانشگاه، نیازسنجی رشته های جدید در راستای ماموریت، ارائه آموزش برای گروه های هدف(دانشگاهیان و جامعه)، بررسی پژوهش های انجام شده در دانشگاه در راستای توسعه دانش گیاهان دارویی، تبیین وضعیت موجود دانشگاه درزمینه دانش گیاهان دارویی، تدوین شاخص های رصد مرتبط با ماموریت و خودارزیابی دانشگاه با شاخص های تدوین شده، شبکه سازی و گسترش ارتباطات و استفاده از دانش متخصصان بیرونی، نیازسنجی نرم افزاری و سخت افزاری و تامین بخش مهمی از موارد نیازسنجی شده، جانمایی و تخصیص زمین برای راه اندازی باغ گیاهان دارویی و آماده سازی باغ جهت کاشت گیاهان دارویی شناسایی شده، تدوین طرح تحقیقاتی شناسنامه دار نمودن گیاهان محوطه پردیس و باغ گیاهان دارویی دانشگاه، از اهم اقدامات انجام شده در این راستا می باشد. دانشگاه علوم پزشکی بابل اقدامات گسترده ای در تمامی محورها و اهداف برنامه راهبردی و عملیاتی ماموریت توسعه دانش گیاهان دارویی در حیطه های رسالت و اهداف، گفتمان سازی، ساختاری و عملکردی به انجام رسانده که در مدت تقریبا دوساله اجرای برنامه دستاوردهایی به ویژه در قسمت توسعه زیرساخت ها به همراه داشته است. با تداوم و ارتقای این روند، انتظار می رود در آینده نزدیک شاهد خروجی ها و دستاوردهایی درجهت کسب مرجعیت علمی در حیطه دانش گیاهان دارویی و به تبع آن گسترش خدمات رسانی و توسعه اقتصاد دانش بنیان باشیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!