بررسی و تحلیل روایات فریقین در تعیین مصداق «دابه الارض» با تاکید بر تفسیرهای روایی

پیام:
چکیده:

«آیه 82 سوره نمل»، یکی از شاخص ترین آیاتی است که به وقایع آخر الزمان و نشانه های پیش از وقوع قیامت اشاره می کند. این آیه، به جهت اجمال در زمینه مصداق «دابه الارض»، زمان و مکان خروج او، همواره معرکه آرای مفسران بوده است. وجود ابهام یاد شده، بیش تر مفسران را بر آن داشته تا در تبیین آیه به روایات مراجعه کنند. با وجود برخی خصوصیات مشترک میان روایات فریقین، در تعیین مصداق دابه الارض اختلافاتی وجود دارد. بیش تر احادیث اهل سنت، بر ماهیت حیوانی این موجود با ویژگی های خارق العاده و غیر قابل باور اشاره دارند. در مقابل، پیش تر منابع روایی شیعه بر ماهیت انسانی دابه الارض تصریح دارند و بیش تر حضرت علی7 را از مصادیق آن ذکر کرده اند. حال آن که با مراجعه به منابع رجالی فریقین، به ضعف سندی این روایات پی می بریم. از سوی دیگر، محتوای احادیث نیز با محکمات قرآن، سنت و عقل مخالف بوده و در مواردی، با سایر احادیث در تعارض هستند. با توجه به این اهمیت، پژوهه پیش رو، با روش تحلیل محتوا، مجموعه روایات فریقین را در مصداق شناسی دابه الارض بررسی سندی و تحلیل دلالی می کند تا از این طریق بتوان به دیدگاه صحیح دست یافت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1958830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!