گفتمان فرهنگی عربی درباره ایران؛ با تکیه بر آثار سه نمایشنامه نویس عرب

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هنر، علاوه بر تجسم زیبایی و بیان جلوه های مطبوع انسانی، همواره عنصری قدرتمند برای ایجاد رابطه بین فرهنگ ها و زبان ها بوده است. از میان انواع هنر، نمایشنامه، در شکل امروزی اش، نوع جدیدتری محسوب می شود که به نظر می رسد با توجه به ساختار و هویت خود، در ارائه گفتمان ویژه یک نویسنده یا یک ملت نسبت به ملت دیگر ظرفیت بالاتری دارد؛ به ویژه که به طور مستقیم در برابر مخاطبان به اجرا گذاشته می شود. نوشته حاضر چند نمونه از نمایشنامه های عربی را که از دور یا نزدیک به موضوع ایران و ایرانیان پرداخته اند، بررسی نموده است. هدف از این بررسی، دستیابی به شیوه های نگرش عربی و «خطاب» یا گفتمان عربی درباره ایران است. این امر در قالب مطالعات و نقد فرهنگی قرار می گیرد و نتایج چنین بحثی در پایه ریزی برای برنامه های آتی در ایجاد و تقویت رابطه میان دو ملت موثر خواهد بود. مطالعه و بررسی نمایشنامه های انتخاب شده این واقعیت را نشان می دهد که به رغم وجود رابطه های تاریخی مثبت میان دو ملت، در نمایشنامه های معاصر با نوعی جدال گفتمانی عربی نسبت به ایران مواجه هستیم. با وجود این، نقش نمایشنامه در بهبود گفتمان هر یک از ملت های عرب و فارس اهمیت بالایی دارد و به نظر می رسد دو طرف نیازمند بازنگری در نگرش های کلیشه ای تاریخی درباره یکدیگر هستند و می توان از هنر به ویژه تئاتر به عنوان بستری برای اصلاح دیدگاه های منفی و دستیابی به گفت وگوهای مثبت میان دو طرف بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1959568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!