ارزیابی خصوصیات کیفی خاک آهکی تیمار شده با بیوچار و کمپوست در حضور باکتری های محرک رشد گیاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق با هدف ارزیابی تاثیر کمپوست و بیوچار حاصل از بقایای هرس درختان میوه در حضور باکتری های ریزوسفری محرک رشد (PGPR) بر برخی شاخص های بیولوژیکی خاک آهکی در قالب آزمایشی به صورت فاکتوریل با طرح کاملا تصادفی در شرایط گلخانه ای در رایزوباکس اجرا شد. فاکتورها شامل منابع آلی (بیوچار، کمپوست و شاهد)، تلقیح میکروبی (باکتری هایPGPR و عدم تلقیح) و خاک (خاک ریزوسفر و غیرریزوسفر) بودند. در پایان دوره رشد گیاه، کربن آلی، کربن زیست توده میکروبی، فسفر زیست توده میکروبی، تنفس پایه، تنفس برانگیخته با سوبسترا و آنزیم های فسفاتاز در خاک های ریزوسفری و غیرریزوسفری تعیین گردید. نتایج نشان داد که کاربرد هم زمان مواد آلی به همراه تلقیح باکتری های PGPR باعث افزایش معنی دار شاخص های بیولوژیک در خاک نسبت به تیمار بدون تلقیح و مواد آلی شد. همچنین تیمار کمپوست کربن زیست توده میکروبی، فسفر زیست توده میکروبی و فعالیت آنزیم فسفاتاز قلیا و اسیدی را به ترتیب 02/1، 14/1، 16/1 و 10/1 برابر در خاک ریزوسفر نسبت به غیرریزوسفر افزایش داد. در حالی که کمترین نسبت کربن به فسفر زیست توده میکروبی را کمپوست در خاک ریزوسفری به خود اختصاص داد. تنفس پایه و تنفس برانگیخته با سوبسترا در خاک ریزوسفری کمپوست به ترتیب 04/1 و 21/1 برابر بیشتر از مقادیر آن ها در خاک غیرریزوسفر بود. به طور کلی کاربرد مواد آلی در شرایط تلقیح میکروبی نسبت به شرایط بدون تلقیح میکروبی منجر به بهبود خواص بیولوژیکی خاک می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
259 تا 272
لینک کوتاه:
magiran.com/p1959695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!