تحلیل شناختی شیوه معناسازی درگفتمان سینما بر پایه نظریه آمیختگی مفهومی: مطالعه موردی فیلم فروشنده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این پژوهش تحلیل شناختی معناسازی در گفتمان سینما بر پایه شبکه های آمیختگی مفهومی فوکونیه و ترنر (2002) است. مطالعه حاضر با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد توصیفی-تفسیری، شیوه های انطباق و عناصر سازنده شبکه مفهومی آمیختهداستان فیلم ایرانی فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی را از نظر می گذراند. نظریهآمیختگی مفهومی نظامی از شناخت پشت صحنه را نشان می‏دهد که در بر گیرنده مقوله‏بندی، نگاشت‏ها، فرافکنی های ساختاری و محرک‏های ذهنی پویا است. وجود فضاهای درونداد متعدد، روابط حیاتی مختلف چون هویت، علت و معلول، تغییر، زمان و بازنمایی از جمله مواردی است که به فروشنده یک ساختار آمیخته آینه‏ای می دهد و مفهوم آمیخته خسران و هبوط از آن استنباط می‏شود. نتایج این مطالعه بر ضرورت توجه به ذهن در مطالعات گفتمانی تاکید می‏کند و نشان می‏دهد گسترش کاربرد نظریه آمیختگی مفهومی به واکاوی گفتمان سینما می‏تواند در تبیین شیوه های معناسازی در صنعت فیلم‏سازی و سینما موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1959872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!