عوامل موثر بر دریافت مراقبت های پیش از بارداری در بین مزدوجین زن شرکت کننده در کلاس های آموزش قبل از ازدواج: کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
برای کاهش عوارض ناشی از بارداری و زایمان، شناسایی موثرترین راه ارائه خدمات یکپارچه حائز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عوامل موثر بر دریافت مراقبت های پیش از بارداری با کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده در بین مزدوجین زن شرکت کننده در کلاس های آموزش قبل از ازدواج انجام شده است.
روش ها
این مطالعه توصیفی - تحلیلی به روش مقطعی در سال های 1396 - 1397 انجام شد. جامعه مورد مطالعه زنان شرکت کننده در کلاس های آموزش قبل از ازدواج بود که 150 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای ابزار کار پرسشنامه ای در چارچوب نظریه رفتار برنامه ریزی طراحی شد. آمار توصیفی، رگرسیون خطی و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه با نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.
نتایج
میانگین سنی شرکت کنندگان5/96 ±24/67 سال بود. میانگین نمره مربوط به نگرش 5/88 ± 41/01، هنجارهای ذهنی (4/92)±25/ 53، کنترل رفتاری درک شده4/94± 24/77 و قصد رفتاری افراد5/85 ± 32/06 به دست آمد. در مرحله اول نگرش بیشترین پیش گویی کننده قصد رفتاری بود و در مرحله دوم ترکیب کنترل رفتاری درک شده با نگرش قصد انجام رفتار را 12% افزایش داد (0/001>p).
نتیجه گیری
زنان به اهمیت مراقبت های پیش از بارداری نگرش مثبتی دارند، ولی کنترل رفتاری درک شده در آن ها پایین است. تقویت کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری را افزایش می دهد. هم چنین آموزش مردان در این زمینه سبب افزایش هنجارهای ذهنی مثبت خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!