بیوسنتز نانوذرات نقره با استفاده از عصاره آبی گیاه بومادران گل‏ زرد (Achillea wilhelmsii)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
روش های مختلف زیادی برای تولید نانوذرات نقره وجود دارد ولی استفاده از گیاهان به دلیل هزینه کم و سازگاری با محیط زیست در سنتز نانوذرات بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه از عصاره آبی گل های خشک گونه گیاهی بومادران گل‏زرد برای احیای نیترات نقره و سنتز نانوذرات نقره استفاده شد. نانوذرات تشکیل شده بوسیله طیف سنجی نور ماوراء بنفش (UV-Vis)، میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)، طیف سنجی فوریه مادون قرمز (FTIR) و دستگاه تعیین اندازه ذرات (PSA) مورد ارزیابی قرار گرفت. تغییر رنگ از زرد کم‏رنگ به قهوه ای تیره تشکیل نانوذرات نقره را نشان داد. وجود پیک جذبی حاصل از آنالیز اسپکترومتری در طول موج nm 450 نشان دهنده تشکیل نانوذرات نقره می‏ باشد. نتایج TEM نشان داد که شکل ذرات کروی و اندازه آنها برای عصاره A. wilhelmsii دامنه‏ای بین nm 50-26 می باشد. مطالعات FTIR نیز دخالت احتمالی گروه های احیا کننده بر سطح نانوذرات را نشان داد. نتایج حاصل از PSA نشان دهنده پلی دیسپریسیته پایین ذرات و مطلوب بودن عصاره برای سنتز نانوذرات نقره بود. بر این اساس اندازه ذرات سنتز شده nm 73/35 تعیین شد. بر اساس این نتایج می توان گفت که سنتز نانوذرات نقره بوسیله عصاره بومادران یک روش ساده، سریع، غیرسمی و زیست سازگار است و می تواند در زمینه غذایی، پزشکی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1961321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!