کیفیت زندگی مرتبط با سلامت جوانان مبتلا به بتا تالاسمی ماژور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
کیفیت زندگی در افراد مبتلا به تالاسمی مختل می شود، جوانان تالاسمی نیز به دلیل مشکلات خود نمی توانند زندگی موفقی در جامعه داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت زندگی جوانان مبتلا به بتا تالاسمی در شهرستان دزفول در سال 1394 انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی روی جوانان مبتلا به تالاسمی ماژور مراجعه کننده به مرکز تالاسمی بیمارستان بزرگ دزفول انجام گرفت. برای ارزیابی کیفیت زندگی آن ها از پرسشنامه SF-36 استفاده شد. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS-18 با استفاده از آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس و ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح معنی داری 0/05>p انجام شد.
یافته ها
در این مطالعه 55 جوان مبتلا به تالاسمی (33 نفر مذکر و 22 نفر مونث) وارد مطالعه گردیدند. میانگین نمره کل کیفیت زندگی در این افراد 16/70±72/35 بود. میانگین نمرات سلامت جسمی و روانی در این افراد به ترتیب 16/03±76/27 و 19/44±69/99 بوده است. کمترین و بیشترین نمره کیفیت زندگی به ترتیب مربوط به خرده مقیاس های سلامت عمومی (61/68) و درد (85/86) بود. همچنین در این مطالعه مشخص شد بین سلامت عمومی و بهزیستی هیجانی با سطح تحصیلات رابطه آماری معنادار وجود داشت (0/05p<). بین درآمد و درد همبستگی مثبت و معنی دار آماری مشاهده شد (0/30r= و 0/02p =).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه،کیفیت زندگی جوانان مبتلا به تالاسمی در برخی ابعاد از سطح قابل قبولی برخوردار نیست. سلامت جسمی و روانی آنان نیز می بایست موردتوجه قرار گرفته و بنابراین سیستم بهداشت درمانی باید برای ارتقا کیفیت زندگی این جوانان تلاش بیشتری نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1961587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!