آت اکولوژی انارشیطان (Tecomella undulata (Roxb.) Seem) در جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش پیش رو، پس از مشخص کردن محدوده رویشگاه های درخت انارشیطان (Tecomella undulate (Roxb.) Seem.)درسه استان کرمان، هرمزگان و بوشهر، شش رویشگاه انتخاب شدند. هدف از این پژوهش، تعیین و شناسایی نیازهای بوم شناختی، ویژگی های جنگل شناسی، ساختار زمین شناسی، ویژگی های خاک و اقلیمی و تعیین جدول نیازهای بوم شناختی گونه مذکور بود. نتایج نشان داد که انارشیطان در نواحی گرم جنوب ایران از نزدیکی ساحل دریا (ارتفاع 10 متری از سطح دریا) در مغدان بوشهر تا ارتفاع 1612 متری از سطح دریا در اسفندقه جیرفت با میانگین بارندگی سالانه 100 تا 200 میلی متر و درجه حرارت سالانه پنج تا 55 درجه سانتیگراد پراکنش داشت. بافت خاک در بیشتر رویشگاه ها، سبک تا متوسط و شنی تا شنی - لومی بود. خاک رویشگاه ها از نظر پتاسیم غنی، اما از نظر نیتروژن و ماده آلی بسیار فقیر بود. میانگین اسیدیته گل اشباع بین 6/72 تا 7/61 و هدایت الکتریکی آن 0/5 میلی موس بر متر بود که بیشتر بر روی رسوبات دوران کواترنری و ترشیاری حضور داشتند. متوسط تراکم توده های انارشیطان در شش رویشگاه مورد مطالعه، 75 پایه در هکتار، بیشترین ارتفاع 10/2 متر، متوسط قطر تنه 47/35 سانتی متر و میانگین سطح تاج 9/6 متر مربع محاسبه شد. زمان گل دهی در بیشتر رویشگاه ها از اواخر اسفند ماه تا نیمه اردیبهشت ماه بود. زمان رسیدن بذرها در تنها رویشگاه بذرده کشور (دشت کوچ جیرفت) از ابتدا تا اواخر اردیبهشت ماه ثبت شد. تکثیر طبیعی انارشیطان از طریق بذر و ریشه جوش انجام می شود. نتایج این پژوهش اطلاعات سودمندی را در مورد آت اکولوژی انارشیطان ارائه داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
506 تا 519
لینک کوتاه:
magiran.com/p1962465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!