چون و چراهایی درباره «چندکشتی» و «هم کشتی »در کشاورزی سنتی ایران

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از حکمت های ناشناخته تر کشاورزی و باغداری سنتی در تمدن های کهن،که توانسته زمین های کشاورزی را هزاران سال سرزنده و سرپا نگه دارد، تنوع در کشت انواع و ارقام گیاهان و درختان مزروعی در قطعاتی کنار یکدیگر(چندکشتی)و با هم کاشتن گیاهان زراعی به صورت همزمان و هم مکان(هم کشتی)همچنین کاشت گیاهان زراعی و درختان با یکدیگر و کاشتن درختان مختلف در فضایی واحد و یا نزدیک به یکدیگر می باشد. این روشی است که طبیعت از میلیون ها سال پیش تا به امروز کم و بیش گزیده است و کشاورزی جهان تقریبا تا عصر سلسله سرمایه داری- و دیدگاه تنگ نظرانه و کوته بینانه و حلزونی آن یعنی بیش ترین سود در کم ترین زمان و به هر قیمت- کم وبیش آن را رعایت می کرده است. گزارش های باقی مانده نشان می دهند که نه تنها،کشتکاری سنتی بلکه باغداری سنتی ایران نیز از قاعده مستثنی نبوده است.هر باغ مانند باغ های امروزی تنها به یک نوع درخت اختصاص نداشته است.باغات سردسیری و گرمسیری ما، هر کدام دارای مجموعه ای از درختان و گیاهان مختلف بوده اند اگر چه در هر جا نسبت آنها با یکدیگر فرق می کرده و هر کدام جایگاه و محل های خاصی را در باغ اشغال می کرده اند. در مناطق معتدل و مرز بین سردسیر و گرمسیر تنوع از این هم بیش تر می شده است. کشاورزی نیمه معیشتی،همزیستی و همکاری کشاورزی و باغداری با دامداری و مرغداری و گاه زنبورداری با یکدیگر،وجود کشت های عمده غیر وجینی که همراه با گیاهان مزروعی، گیاهان بسیار دیگری نیز پرورش می یابند و نیاز به این گیاهان چه به صورت خشک و چه تازه به منظور دامداری جنبی و غیره،کشاورزی سنتی را به این سمت و سو کشانیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1963014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!