مقایسه احساس تنهایی و اضطراب مرگ در سالمندان مرد فعال و غیرفعال مقیم در آسایشگاه های سالمندان شهر یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فعالیت بدنی در دوره ی سالمندی از اهمیت ویژه ای برخودار است. فعالیت اندک برخی از سالمندان با کاهش فعالیت های اجتماعی و انزواطلبی آن ها مرتبط می باشد.

هدف

هدف از پژوهش حاضر بررسی تعیین تفاوت احساس تنهایی و اضطراب مرگ در سالمندان مرد فعال و غیرفعال مقیم در آسایشگاه های سالمندان شهر یزد بود.

روش

پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بود. جامعه ی آماری مورد پژوهش، کلیه مردان سالمند مقیم در آسایشگاه های سالمندان شهر یزد بودند. در این مطالعه 148 سالمند مرد ساکن آسایشگاه های سالمندان شهر یزد در سال 1396 به طور تصادفی انتخاب و براساس پرسشنامه ی فعالیت بدنی شارکی به دو گروه فعال و غیرفعال تقسیم شدند. ابزار های مورد استفاده شامل مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان (SELSA-S)، مقیاس اضطراب مرگ تمپلر (DAS) و پرسش نامه استاندارد میزان فعالیت بدنی شارکی (1990) بود. به منظور بررسی اثر متغیر مستقل گروه بر متغیرهای وابسته احساس تنهایی و اضطراب مرگ از روش تحلیل واریانس ANOVA استفاده شد.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد که بین نمرات احساس تنهایی و خرده مقیاس های آن از جمله؛ تنهایی رمانتیک، خانوادگی و اجتماعی در سالمندان مرد فعال و غیرفعال تفاوت معناداری وجود داشت. (001/0>P) به گونه ای که سالمندان فعال در احساس تنهایی و خرده مقیاس های آن در مقایسه با گروه سالمندان غیر فعال نمرات بالاتری را کسب کردند. هم چنین، در متغیر اضطراب مرگ و خرده مقیاس های آن همانند ترس از مردن و وابستگی عاطفی تفاوت معناداری مشاهده شد. (001/0>P) به گونه ای که سالمندان غیرفعال اضطراب مرگ بالاتری را گزارش کردند.

نتیجه گیری

احساس تنهایی و اضطراب مرگ از مولفه های روان شناختی مهمی هستند که در سالمندانی که غیر فعال هستند بیش از همتایان فعال خود می باشد. از این رو داشتن فعالیت و تحرک در دوره ی سالمندی برای ارتقای کیفیت زندگی ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1963063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!