ایمنی و اثربخشی سیگارهای الکترونیک در ترک سیگار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اگرچه محبوبیت سیگارهای الکترونیک (Electronic Cigarettes) در سراسر جهان در حال افزایش بوده اما ایمنی و تاثیر آن ها جهت کمک به ترک سیگار ناشناخته باقی مانده و در متون علمی مورد بحث قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف مروری بر شواهد موجود در خصوص استفاده، محتوا، ایمنی ECها و اثرات بالقوه آن ها بر روی سلامت کاربران و همچنین استخراج منابعی جهت هدایت و کمک به تصمیم گیری ها و سیاست های آینده انجام گرفت.
روش کار
این مرور با بررسی ایمنی و اثربخشی ECها در بانک های اطلاعاتی انگلیسی PubMed، Elsevier، Proquest، Google scholar، موتور جست و جوی Google، سایر وب‎ سایت ها و همچنین در پایگاه های اطلاعات فارسی SID و MagIran انجام شد.
یافته ها
  ECها ابزارهایی طراحی شده جهت تحویل نیکوتین بدون اشتعال و مواد سمی موجود در دود تنباکو هستند و برخی از کاربران خود را به کاهش مصرف یا ترک سیگار قادر می سازند. با این حال دانش و اطلاعات اندکی در مورد اثرات کوتاه و بلند مدت ECها بر سلامت وجود دارد. هرچند برخی از مطالعات نشان داده اند که آئروسل، کارتریج، مایعات تعویضی و گازهای منتشر شده از این سیگارها حاوی ترکیبات شیمیایی و ذراتی هستند که دارای اثرات حادی بر سیستم قلبی-عروقی و عملکرد ریوی بوده و همچنین با خطر ابتلا به سرطان همراه می باشند.
نتیجه گیری
اجازه دادن به ECها جهت رقابت با سیگارهای سنتی در بازار می‎تواند سبب کاهش مرگ و میر و ناخوشی ناشی از سیگارکشیدن شود. با این حال اثرات سلامتی ECها ناشناخته بوده و ممکن است جوانان را به استفاده دوگانه از EC و تنباکوی سنتی تشویق کند. از آنجایی که اکثر مطالعات روی مشکلات حاد سلامتی ناشی از EC متمرکز شده اند، تحقیقات بیشتر جهت بررسی ایمنی و پتانسیل استفاده طولانی مدت و کارایی به عنوان ابزار ترک سیگار ضروری هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1963527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!