تخمین مقدار آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون و تولید نقشه آلودگی هوا با استفاده از شبکه عصبی و تصاویر سنجش از دوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بدست آوردن اطلاعات مکانی دقیق در مورد میزان غلظت و نحوه پراکندگی آلاینده ها در سطح شهر از اهمیت بالایی برخوردار است. ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون از جمله آلاینده های موجود در شهرها می باشد که به دلیل داشتن اثرات مخرب جدی بر روی سلامت افراد جامعه و محیط زیست بسیار مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته اند. بدین منظور ایستگاه های آلودگی سنجی که توانایی اندازه گیری مقادیر آلاینده های متفاوت را دارند در سطح شهر قرار داده شده اند. اگرچه این ایستگاه ها مقادیر آلاینده ها را با دقت بالایی اندازه گیری می کنند لیکن از نظر مکانی دارای پیوستگی نبوده و تنها مشاهدات نقطه ای را در اختیار می گذارند. برای بر طرف کردن این مشکل می توان از تصاویر و یا محصولات سنجش از دوری در کنار اندازه گیری های زمینی جهت تخمین مقدار آلاینده ها با پیوستگی مکانی و تولید نقشه آلودگی استفاده نمود. در این تحقیق از اطلاعات ثبت شده توسط 13 ایستگاه اندازه گیری در کنار تصاویر سنجنده مادیس برای تخمین مقدار آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون و تولید نقشه های آلودگی شهرستان تهران استفاده شده است. در این تحقیق به جای استفاده از تصاویر عمق نوری هواویز که غالبا در زمینه آلودگی مورد استفاده قرار گرفته اند از تصاویر بازتاباندگی ظاهری سهم هواویز استفاده شده است. در این زمینه تحقیقات محدودی بر روی عملکرد تصاویر بازتابندگی ظاهری سهم هواویز صورت گرفته است که این مسئله لزوم انجام تحقیقات بیشتر برای بررسی کارایی تصاویر بازتابندگی ظاهری سهم هواویز را نشان می دهد. در این تحقیق هدف بررسی عملکرد شبکه های عصبی مصنوعی برای مدل سازی و برقراری ارتباط بین مقادیر بازتابندگی ظاهری سهم هواویز و مقادیر اندازه گیری شده زمینی می باشد. نتایج تحقیق بر روی 12 روز با بالاترین میزان همبستگی 9805/0 نشان دهنده کاربرد و توانایی بالای شبکه عصبی مصنوعی در این حوزه می باشد. علاوه بر مدل سازی روزانه یک شبکه عصبی مصنوعی با بالاترین میزان همبستگی 503/0 برای تمام روزهای مورد بررسی به صورت کلی آموزش داده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1964132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!