استخراج گراف ناوبری بازار تاریخی سرپوشیده تبریز برمبنای استاندارد IndoorGML

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کاربران زیادی در سراسر دنیا از خدمات سامانه های راهیابی عابرین پیاده و وسایل نقلیه استفاده می کنند. به دلیل طراحی و ساخت سازه های بزرگ و پیچیده، راهیابی در داخل ساختمان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. عناصر فضاهای داخلی (شامل انواع اتاق ، راهرو، دیوار، درب، آسانسور و غیره) با المان های فضاهای خارجی تفاوت زیادی دارند؛ لذا گام نخست در راهیابی داخل ساختمان استخراج گراف ناوبری این فضاها می باشد. گراف به دست آمده از فضاهای داخلی، به دلیل تنوع عوامل موثر در راهیابی افراد گوناگون، خود دارای معیارهای متنوعی می باشد. در نتیجه جمع آوری و انتساب این معیارها به گراف ناوبری و مسیریابی برپایه ویژگی ها و علایق هر کاربر مراحل بعدی مسیریابی را تشکیل می دهد. تحقیق حاضر به استخراج گراف ناوبری بازار تاریخی شهر تبریز برمبنای ضوابط استاندارد IndoorGML و مسیریابی در آن می پردازد. بازار تبریز دارای بیش از 8100 المان داخلی شامل مغازه، سرا، تیمچه، راسته، دالان، مسجد و مدرسه می باشد. پس از ترسیم دوگان گراف برای بخش های مختلف بازار با معماری های متنوع و پیچیده بر اساس پلان بازار تبریز، خلاصه سازی یال های به دست آمده و حذف یال های غیرقابل عبور برای افراد، 360 یال اصلی با طول 77/9226 متر و 312 گره استخراج شد. پنج معیار طول، عرض، شیب طولی، وجود مانع و پله برای هر یال از طریق مشاهدات میدانی جمع آوری و ذخیره شد. سپس بطور نمونه، مسیریابی برای کاربران عادی و کاربران دارای صندلی چرخ دار ارزیابی و مقایسه شد. نتایج حاکی از نامطلوب بودن 43 درصدی یال ها برای تردد افراد دارای صندلی چرخ دار و عدم دسترسی آنان به هفت درصد از بخش های اصلی بازار می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p1964135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!