تعیین و بررسی عوامل موثر برحوادث ناشی از کارثبت شده در سازمان تامین اجتماعی کشور و ارزیابی هزینه های اقتصادی آن در طول سال های 1390 تا 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
حوادث ناشی از کار عوامل متعددی دارد. هدف از این مطالعه تعیین و بررسی عوامل موثر برحوادث ناشی از کار ثبت شده در سازمان تامین اجتماعی کل کشور و ارزیابی هزینه های اقتصادی آن در طول سال های 1390 تا 1394 است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که حوادث ثبت شده در سازمان تامین اجتماعی طی سال های 1390 تا 1394 انجام شد. ابتدا داده های اولیه حوادث شامل داده هایی که در سیستم ثبت حوادث تامین اجتماعی وجود داشت استخراج و پس از طبقه بندی، تحلیل و محاسبات آماری انجام شد. از آزمون چندمتغیره و محاسبات اقتصادی در تحلیل داده ها استفاده گردید. سال های از از دست رفته زندگی توسط جدول طول عمر محاسبه شد. امید به زندگی برای فوت شدگان و ازکار افتادگان کلی از جدول های طول عمر استخراج و مجموع آنها به مثابه سالهای از دست رفته زندگی به عنوان شاخص دالی محاسبه شده است. این شاخص با مدل (ANSI) نیز برآورد شد. بر حسب آمار تامین اجتماعی، درصد افراد حادثه دیده به نسبت بیمه شده ، طی این پنج سال؛ 1390 تا 1394، تقریبا ثابت بوده است. به طوری که ضریب شیوع حادثه در سال 90، 1٫88 و در سال 94 با سیر نزولی به 1٫47 کاهش پیدا کرده است. همچنین در بررسی حوادث بر حسب نوع حادثه حدود 60 درصد موارد حوادث مربوط به بریدگی و قطع عضو، سقوط و لغزیدن و گیرکردن داخل یا بین اشیا است. سال 92 بیشترین آمار از کار افتاده کلی و فوت را بین این پنج سال بر حسب شاخص دالی و ANSI (به ترتیب 11994 و 5224 سال) داشته است. مجموع ارزش فعلی تعهدات سازمان (سال 1396) تقریبا از سال 1390 تا سال 1392 حالت صعودی داشته است و در سال 1392 تقریبا با هزینه انسانی معادل 89/86 میلیارد تومان بیشترین هزینه در بین سال های 1390 تا 94 را برای سازمان در بردارد. بر اساس نتایج حاصل، با وجود کاهش تدریجی شیوع بیماری ها در سال منتهی به 95، توجه به کاهش شیوع آنها از جنبه علل حوادث و اثرات اقتصادی آن بسیار مهم است. به خصوص از دیدگاه حفظ حرمت وکرامت انسانی همچنین از جنبه بهره وری سازمان توجه به اقدامات پیشگیرانه حوادث شغلی مهم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1964848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!