ردیابی سرلوژیکی و مولکولی ویروس پژمردگی لکه ای گوجه فرنگی (TSWV) در برخی علف های هرز واقع در مزارع زعفران استان خراسان جنوبی

پیام:
چکیده:
زعفران یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی و صادراتی ایران است و بررسی عوامل محدود کننده آن حائز اهمیت است. ویروس پژمردگی لکه ای گوجه فرنگی (Tomato spotted wilt virus, TSWV) از مخربترین ویروس های گیاهی است و علف های هرز به عنوان کانون و منابع اولیه انتشار این ویروس می باشند، به منظور ردیابی و شناسایی علف های هرز آلوده به TSWV در مزارع زعفران، در فروردین و اردیبهشت سال 1396، تعداد 37 نمونه علف هرز از مزارع استان خراسان جنوبی و شهرستان های بیرجند، فردوس، سرایان و قاین جمع آوری گردید. ردیابی اولیه ویروس با آزمون الایزای ساندویچی صورت گرفت. نمونه های مثبت در آزمون RT-PCR و با استفاده از آغازگرهای اختصاصی ژن نوکلئو پروتئین، در دو نمونه علف هرز قطعه ای به طول 777 جفت باز تکثیر نمودند که جهت تعیین توالی به شرکت ماکروژن کره ارسال گردید. نتایج موید آلودگی دو علف هرز شاهی وحشی و جو موشی به ویروس مذکور بود. تحلیل تبارزایی این دو جدایه در مقایسه با 20 ترادف متناظر در بانک ژن، نشان از تشکیل دو گروه تبارزایی داشت که جدایه های ایرانی در گروه دو و زیر گروه A قرار گرفتند. بیشترین شباهت بین جدایه 21K.IR مربوط به شاهی وحشی با جدایه ای از مونتنگرو (GU339506) مربوط به میزبان سلمه تره، به میزان 3/97 درصد و کمترین شباهت با جدایه ای از ایتالیا (GU369718) مربوط به میزبان توتون به میزان 88 درصد بود. تحقیق حاضر اولین ردیابی TSWV در مزارع زعفران در ایران می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1966073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!