استخراج و جداسازی سه ژن AREB، DREB و MPK در گیاه زعفران (Crocus sativus L.) به منظور بررسی مقاومت به خشکی

پیام:
چکیده:
تنش های محیطی مهمترین عامل کاهش دهنده عملکرد محصولات کشاورزی در سطح جهان هستند. تنش خشکی یکی از عوامل محدود کننده تولید گیاهان زراعی در سراسر جهان است.برای کاهش اثر تنش های محیطی، یافتن ژنوتیپ هایی که دارای ژن ها و صفات مطلوبی در این زمینه باشند، مهم است. بدین منظور یکی از مهم ترین اهداف تحقیقاتی، درک مکانیسم های مولکولی مرتبط با مقاومت به خشکی در گیاهان می باشد. با پیشرفت های اخیر در زمینه ژنتیک مولکولی، صدها ژن که بوسیله تنش القاء می شوند، شناسایی شده و به عنوان ژن های کاندید برای مهندسی ژنتیک مورداستفاده قرارگرفته اند. زعفران گیاهی است که در مناطق خشک و نیمه خشک رشد می کند و برخلاف بسیاری از گیاهان، قهرمان خشکی و دارای رژیم حرارتی متفاوتی بوده است. حضور ژن های بی شماری برای مقابله با محدودیت تنش خشکی در این گیاه قابل بررسی است. با شناخت ژن های درگیر، در ایجاد مقاومت به تنش خشکی و انتخاب ارقام بومی مناسب، می توان از زعفران در اکثر مناطق با شرایط آب و هوایی متفاوت، میزان محصول نسبتا مشابهی تولید نمود. در این مطالعه حضور ژن های AREB، DREB و MPK در گیاه زعفران برای اولین بار اثبات گردید. الگوی بیان ژن های کلیدی فوق با استفاده از تکنیک Real Time-PCR در اندام های متفاوت گیاه زعفران موردبررسی قرار گرفت. تنش های خشکی سبب افزایش بیان معنی داری از ژن های فوق گردید. این افزایش بیان در اندام های رویشی و زایشی متفاوت بوده که احتمالا باعث افزایش فرآورده نهایی این ژن ها و مقاومت این اندام در برابر خشکی می گردد. همچنین بیان آن ها دارای همبستگی و اثری متقابل نسبت به یکدیگر است. ساختار پروتئینی این ژن ها به ترتیب دارای 366، 166 و 315 اسیدآمینه، که با بررسی این ساختار، حضور منطقه ای از اسیدآمینه های مشترک در آن ها، نشان از هم خانواده بودن این سه ژن را می رساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 267
لینک کوتاه:
magiran.com/p1966079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!