تاثیر گروه درمانی وجودی بر کاهش فرسودگی شغلی کارکنان مرد مراکز نگهداری بیماران اعصاب و روان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فرسودگی شغلی کارکنان درمانی بیش از هر عاملی روند بهبودی بیمار را تهدید می کند. پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان تاثیر گروه درمانی با رویکرد وجودی بر کاهش فرسودگی شغلی و مولفه های آن در کارکنان مرد مراکز نگهداری بیماران اعصاب و روان انجام شده است.
روش کار
در پژوهش حاضر از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است . جامعه آماری شامل کلیه کارکنان مرد شاغل در مراکز و بخش های نگهداری شبانه روزی بیماران اعصاب و روان شهر مشهد می باشند. کارکنان شامل پرستاران، مددکاران، بهیاران و کمک بهیاران می باشند. برای دستیابی به اعضای نمونه پس از توزیع فرم 22 سوالی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون از بین کسانی که نمره 60 و بالاتر کسب کردند، 20 نفر که داوطلب همکاری در پژوهش بودند به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه ی 90 دقیقه ای در جلسات گروه درمانی وجودی شرکت کردند و گروه کنترل تحت درمان وجودی قرار نگرفتند. شرکت کنندگان هر دو گروه قبل و بعد از برگزاری جلسات گروه فرم 22 سوالی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون را تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار SPSS22 وتحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره، نشان داد که جلسات گروه درمانی با رویکرد وجودی به طور معنی داری باعث کاهش فرسودگی شغلی و ابعاد آن (خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و فقدان کفایت شخصی) در گروه آزمایش شده است.
نتیجه گیری
با آگاهی از تاثیرگذار بودن جلسات گروه درمانی وجودی بر مولفه های فرسودگی شغلی، می توان از آن برای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در کارکنان درمانی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1966284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!