تاثیر مدیریت بقایای گیاهی و نیتروژن بر پویایی و رشد جمعیت علف ‏های‏ هرز مزرعه پنبه (Gossypium hirsutum L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اجرای سیستم‏های کشاورزی حفاظتی که دربردارنده استفاده موثر از بقایای محصول قبلی و روش‏های کم‏خاکورزی است در مناطق خشکی چون خراسان جنوبی که مقدار ماده آلی خاک بسیار پایین است از ضروریات انکارناپذیر است. طبیعی است در حرکت به سوی چنین سیستم‏هایی، ارکان مختلف بوم نظام‏های زراعی از جمله وضعیت رشدی علف‏های هرز تغییر خواهد نمود. با توجه به این مهم، جهت بررسی مدیریت بقایای گیاهی و نیتروژن بر پویایی و رشد جمعیت علف‏های هرز مزرعه پنبه، تحقیقی مزرعه‏ای به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب طرح بلوک‏های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. عامل اصلی نوع شخم شامل خاک ورزی معمول (شخم برگردان‏دار) و کم خاک ورزی (شخم با دیسک) و عامل فرعی شامل دو سطح نیتروژن (50 و 150 کیلو‏گرم در هکتار) و پنج سطح میزان بقایای جو (صفر، 25، 50، 75 و 100 درصد بترتیب معادل صفر، 77، 154، 231، 308 گرم بقایای جو در متر مربع) بود که به صورت فاکتوریل در کرت‏های فرعی به صورت تصادفی توزیع گردید. برآیند نتایج تحقیق حاضر نشان داد شخم برگردان‏دار به همراه مصرف نیتروژن کمتر، موجب کاهش معنی‏داری در وزن خشک (45%)، تراکم (50%) و شاخص سطح برگ (70%) علف‏های هرز در مقایسه با شخم با دیسک و مصرف نیتروژن زیاد شد. همچنین استفاده از مقدار بالای بقایای گیاهی جو موجب کاهش معنی‏دار شاخص‏های رشدی و تراکم علف‏های هرز در طول فصل شد. به نظر می‏رسد برگرداندن کامل بقایای گیاهی جو همراه با مصرف مقدار کم نیتروژن در سیستم شخم برگردان راهکار مناسبی جهت کاهش فشار علف‏های هرز در مزرعه پنبه خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
607 تا 621
لینک کوتاه:
magiran.com/p1966884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!