نظام آبزی پروری پایدار: شبکه همکاری علمی نهادی در حوضه آبخیز البرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر کشف چگونگی استفاده از تئوری شبکه اجتماعی در راستای دستیابی به نظام آبزی پروری پایدار به وسیله مطالعه شبکه همکاری علمی نهادی با مصاحبه با آگاهان کلیدی و پیمایش سازمانی در حوضه آبخیز البرز بود. این مطالعه یک کار توصیفی و اکتشافی با استفاده از تحلیل شبکه اجتماعی که یک ابزار تحلیلی که به صورت نظام مند جنبه های واقعی تنوع و پیچیدگی اجتماعی شبکه همکاری علمی نهادی می باشد، صورت گرفته است. داده های لازم درخصوص همکاری های علمی، در قالب تحقیق و مشاوره علمی، پشتیبانی فنی و اجرای پروژه های مشترک در آبزی پروری، به منظور تحلیل شبکه اجتماعی از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج تحقیق نشان داد که تعداد کنشگران مرکزی در شبکه تحقیق و مشاوره علمی کمتر از دو شبکه دیگر است. در این مطالعه، سازمان های قدرتمندی همچون موسسه اکولوژی دریای خزر و مرکز تکثیر شهید رجایی و شهید باهنر مشارکت و همکاری مطلوبی با سایر ارگان ها مانند اداره کل شیلات استان، و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه تحقیق و مشاوره علمی و پشتیبانی فنی برای پروژه های مشترک، داشته که نشان دهنده پویایی این سازمان ها در شبکه است. این سه سازمان می توانند در توزیع اطلاعات و دانش و ایجاد تعامل و همکاری بین بخش های مختلف نقش کلیدی داشته و مسئولیت این فرایند را بر عهده گیرند. دراین صورت، این سازمان ها می توانند با توجه به اصول علمی و در یک مسیر تعاملی و پویا، آبزی پروری پایدار را در حوضه سد البرز توسعه داده و در نتیجه اجرای پروژه ها و انجام مطالعات علمی و اجرایی توسط این سازمان ها و درون شبکه را فعال کنند. اگرچه این تحقیق با داده های تجربی حاصل از حوزه آبخیز البرز توسعه داده شده و مورد آزمون قرار گرفته است، ولی نتایج آن می تواند برای سایر مناطق و حوزه ها نیز مفید باشد. همچنین نتایج تحقیق می تواند در بهبود مدیریت پایدار به وسیله تقویت شبکه علمی نهادی و درک بهتر از نیازهای علمی و تعاملات واقعی کنشگران متنوع، مفید واقع شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
277 تا 293
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!