خصوصیات تغذیه ای، ضد تغذیه ای و آنتی اکسیدانی چند گونه بادام وحشی از ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سه منبع مختلف از بادام وحشی (‏‎ Amygdalus scorparia ‎از بیضای فارس‎؛ ‏A. scoparia‏ از برازجان، استان بوشهر‎ ‎ و ‏A. hausknechtii‏ از منطقه فیروزآباد، استان فارس) به منظور بررسی ترکیب اسید آمینه و خصوصیات تغذیه ای پروتئین ‏مورد بررسی قرار گرفتند. میزان چربی با روش سوکسله و میزان پروتئین با روش کلدال به دست آمد. ضمنا، اسیدهای آمینه با روش HPLC آنالیز شدند. اسیدهای آمینه هیدروفوبیک و اسیدی فراوان ترین اسیدهای آمینه موجود در پروتئین دانه بودند. ‏در مقایسه با الگوی اسید آمینه ضروری توصیه شده توسط (‏WHO/FAO‏برای یک فرد بزرگسال،  لیزین، اسیدهای ‏آمینه گوگرددار( متیونین + سیستئین) و هیستیدین به ترتیب اولین، دومین و سومین اسیدهای آمینه محدود کننده در ‏پروتئین به دست آمده از منابع وحشی بودند. همچنین، کیفیت تغذیه ای و ارزش انرژی زایی پروتئین های بادام های وحشی ‏مورد مطالعه کمتر از بادام اهلی بودند. همچنین مشخص شد که بادام وحشی یک منبع غنی از مواد معدنی؛ به خصوص ‏کلسیم، روی و فسفر می باشد. بادام های وحشی سطوح بالاتری از ترکیبات فنلی و فعالیت آنتی اکسیدانی نسبت به بادام اهلی ‏را دارا بودند. علاوه بر این، مقدار آمیگدالین، یک گلیکوزید سیانوژنیک که به طور عمده در میوه و دانه های خانواده ‏Rosacea‏ یافت می شود، به طور قابل توجهی در گونه های بادام وحشی (5/6-2/7٪، براساس وزن مرطوب) نسبت به ‏بادام اهلی (9/0٪، وزنی / وزنی) بیشتر بود. به طور کلی، نتایج این مطالعه نشان می دهد که بادام وحشی قابلیت بالقوه ای ‏برای استفاده در صنعت مواد غذایی دارد. ‏
زبان:
انگلیسی
صفحات:
369 تا 380
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!