کاربرد مدل هیدرواکونومیک در توزیع بهینه آب کشاورزی تحت تاثیر شرایط خشکسالی (مطالعه موردی: شبکه های آبیاری پایین دست سد زاینده رود)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برنامه ریزی توزیع آب سد زاینده رود به شش شبکه آبیاری واقع در پائین دست این سد بر اساس یک رهیافت هیدرواکونومیک در شرایط کمبود آب انجام شده است. ساختار هیدرواکونومیک از طریق تلفیق مدل شبیه سازی هیدرولوژیک (MODSIM) و مدل بهینه سازی اقتصادی (برنامه ریزی مثبت ریاضی، PMP) به دست آمده است. اولویت های توزیع آب به شبکه های آبیاری براساس ارزش اقتصادی آب مصرفی گیاهان در الگوی کشت فعلی تحت سناریوهای نرمال (سال پایه 94-1393) و شرایط خشکسالی تعیین شده است. نتایج نشان داد که علاوه بر تغییر در اولویت های توزیع آب در داخل شش شبکه آبیاری، الگوهای کشت فعلی نیز باید تغییر کنند. ترتیب تحویل آب به شش شبکه آبیاری از شبکه رودشت شروع و به شبکه آبیاری سنتی ختم می شود. همچنین، بیشترین کاهش سطح زیر کشت در سال پایه، در مقایسه با کشت بهینه، مربوط به یونجه (در شبکه های آبیاری نکوآباد و مهیار- جرقویه)، شبدر (در شبکه های آبیاری رودشت و آبشار) و ذرت علوفه ای (شبکه های آبیاری برخوار و سنتی) می شود. افزایش سطح زیر کشت حبوبات در شبکه های آبیاری آبشار و رودشت به ترتیب 14 و 21 درصد خواهد بود. با توجه به نتایج، اگر آب بر اساس قیمت های سایه ای آن تخصیص یابد، ارزش اقتصادی هر متر مکعب آب به طور متوسط افزایش خواهد یافت. بعلاوه، بیشترین و کمترین افزایش در ارزش اقتصادی آب در شرایط خشکسالی به ترتیب در شبکه آبیاری نکوآباد (4660 ریال بر متر مکعب) و شبکه آبیاری رودشت (3890 ریال بر متر مکعب) اتفاق خواهد افتاد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
729 تا 745
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!