بهبود خصوصیات کمپوست زباله شهری با کاربرد زئولیت اصلاح شده با منیزیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
توسعه مواد جدید برای بهبود راندمان استفاده از کود ها و افزایش عملکرد آن ها یکی از اهداف اصلی محققان در بخش کشاورزی است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که این تحقیق برای اولین بار اثر زئولیت اصلاح شده با منیزیم را بر بهبود خصوصیات کمپوست زباله شهری بررسی می کند. زئولیت طبیعی از نوع کلینوپتیلولیت و با اندازه ذرات کمتر از 250 میکرون بود که با استفاده از نمک منیزیم کلرید اصلاح شد. مقادیر مختلفی از زئولیت طبیعی و اصلاح شده (5، 10 و 15 درصد وزنی) به منظور اصلاح کمپوست مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد با کاربرد کمپوست حاوی زئولیت اصلاح شده، pH کمپوست در انتهای دوره به طور موثری تا حدود 7/7 کاهش یافت. علاوه بر این، با کاربرد کمپوست حاوی زئولیت طبیعی و اصلاح شده، هدایت الکتریکی به ترتیب 13/32 و 25/41 درصد نسبت به تیمار شاهد (کمپوست بدون زئولیت) کاهش نشان داد. میزان نگهداشت آمونیوم با کاربرد کمپوست حاوی 15 درصد وزنی از زئولیت طبیعی و اصلاح شده 51/64 و 10/110 درصد افزایش یافت. با کاربرد زئولیت به ویژه زئولیت اصلاح شده تحرک فلزات Cu، Pb، Zn، Fe، Ni و Mnکاهش یافت. بیشترین میزان کاهش تحرک فلزات سنگین در فلز مس مشاهده شد. به گونه ای که با کاربرد کمپوست حاوی زئولیت طبیعی و اصلاح تحرک فلز مس به ترتیب 16/44 و 82/47 درصد نسبت به تیمار شاهدکاهش یافت.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
747 تا 760
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!