تاثیر عصاره گیاه دارویی مرزنجوش بر بیان برخی ژن های دخیل در مقاومت به عامل بیماری سپتوریوز برگی در دو رقم گندم چمران و یاواروس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری سپتوریوز برگی گندم، که عامل آن قارچ Mycosphaerella graminicola می باشد، یکی از مخرب‏ترین بیماری های گندم است. ارقام مقاوم و سموم شیمیایی دو روش معمول جهت کنترل این بیماری می باشند. دراین تحقیق تاثیر عصاره گیاه دارویی مرزنجوش بر القا مقاومت در دو رقم حساس و مقاوم گندم بررسی گردید. آزمایش در دو شرایط کنترل (بدون عصاره) و تیمار(عصاره) روی دو رقم گندم چمران (مقاوم) و یاواروس (حساس) در گلخانه انجام گرفت. دو روز بعد از تیمار عصاره، آلودگی دو رقم با ایزوله قارچ سپتوریوز دهلران جلیزی به مقدار 105 7 اسپور در میلی لیتر آلوده شدند. RNA و سنتز cDNA از نمونه های برگی در سه زمان 6، 12و 24 ساعت بعد از آلودگی جهت آنالیزهای بعدی تهیه گردید. نتایج نشان داد که میزان بیان ژن PR1 در زمان های مختلف بین دو رقم مقاوم و حساس بعد از عصاره پاشی و آلودگی با ایزوله قارچ بسیار متفاوت است، به طوری که این میزان بعد از 6 ساعت به 5/2 برابر رقم حساس رسید. اما میزان بیان ژن Ppi بعد از 6 ساعت تیمار، در رقم یاواروس تقریبا 5/2 برابر رقم چمران مشاهده شد. به کاربردن عصاره مرزنجوش باعث افزایش بیان ژن PR1 در رقم مقاوم گردید در حالی که بیان ژن Ppi در رقم حساس افزایش یافت. لذا با توجه به اینکه بیان ژن Ppi پس از 24 ساعت بعد از آلودگی در رقم حساس سه برابر رقم مقاوم شد. پیشنهاد می شود که به کار بردن عصاره متانلی گیاه دارویی مرزنجوش می تواند سبب القا مقاومت و فعال شدن سیستم دفاعی گیاه در مقابل پاتوژن قارچی M. graminicola باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968891 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!