فراوانی جداسازی برخی از میکروارگانیسم ها و بیمارگرهای گیاهی همراه با عارضه واکاری باغ های هلو در استان چهارمحال و بختیاری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در حال حاضر، عارضه واکاری یا کوتاهی عمر درختان هلو، در باغ های واکاری شده، به عنوان مهم ترین عامل محدودکننده تولید این محصول در استان چهارمحال و بختیاری است. طی سال های 96-1393 ضمن بازدید از باغ های هلو واکاری شده در این استان 108 نمونه از اندام های گیاهی و خاک اطراف ریشه (فراریشه) جمع آوری شد و موردبررسی آزمایشگاهی جهت جداسازی و شناسایی میکروارگانیسم ها و بیمارگرهای همراه با علائم عارضه واکاری هلو قرار گرفت. علائم عارضه به صورت زردی عمومی و کلروز، کم رشدی، خزان زودرس، تغییر رنگ برگ ها، پوسیدگی طوقه و ریشه، شانکر و مرگ درختان جوان بود. از نمونه های گیاهی و خاک به ترتیب فراوانی جدایه هایی از تاکسون های Bacillus sp، Fusarium sp، Pseudomonas flourescens،Mesocriconema xenoplax ، Aspergillus sp،  Alternaria sp، Pantoea agglomerans، Arthrobacter sp، Phytophthora sp، Pseudomonas syringae، Pseudomonas putidae، Verticillium dahliae، Dematophora necatrix، Trichoderma sp، Streptomyces sp، Meloidogyne sp، Pratylenchus sp، Paratylenchus sp ، Stenotrophomonas maltophilia ، Pythium sp و Rhizoctonia sp جداسازی و شناسایی شد. حدود 11% جدایه ها نیز ناشناخته بودند.میزان عارضه واکاری و جداسازی این میکروارگانیسم ها در باغ هایی که بلافاصله پس از امحاء درختان کشت قبلی احداث شده و یا گونه مشابه قبلی کشت شده حدود 30% بیشتر از باغ هایی است که حداقل یک سال به صورت نکاشت (آیش) بوده است. بر این اساس می توان گفت این عوامل مهم ترین عوامل زنده همراه با عارضه واکاری و کوتاهی عمر درختان هلو در استان چهارمحال و بختیاری هستند. آزمایش های اصول کخ برای تعیین نقش و سهم این میکروارگانیسم ها در ایجاد این عارضه ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1969035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!