ارزیابی نگرش کارکنان مراکز بهداشتی درمانی شهرستان آمل نسبت به مولفه های فرهنگ ایمنی بیمار و بررسی رضایتمندی بیماران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
توجه به ایمنی از مهم ترین شاخص های مراکز بهداشتی درمانی است و یک ارتباط مثبت بین فرهنگ ایمنی بیمار و بهبود پیامدهای سلامت وجود دارد هم چنین در کنار آن شناخت عوامل موثر در رضایتمندی مراجعین در ارتقای کیفیت مراقبت ها موثر می باشد.این مطالعه برای ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان آمل و هم چنین برای بررسی میزان رضایتمندی مراجعین به این مراکز صورت گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه توصیفی است.211 نفر از پرسنل مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی شهرستان آمل ار اسفند 1396 تا خرداد 1397مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه MOSPSC بود که 12 بعد از فرهنگ ایمنی را مورد ارزیابی قرار می دهد. در کنار آن 211 نفر از مراجعین به همان مراکز با پرسشنامه SERVQUAL که ارزیابی کننده کیفیت خدمات از طریق رضایت مراجعین می باشد، مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با نرم افزار spss22 مورد  ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
نگرش مثبت در کارکنان در مورد کل ابعاد 82 درصد بود. بیش ترین نگرش مثبت نسبت به بعد پی گیری (85 درصد) و کم ترین آن در مورد بعد ارزیابی کلی کیفیت و ایمنی(59 درصد) وجود داشت. در مورد رضایتمندی مراجعین، میزان رضایت به طور کلی (79 درصد) بود. بیش ترین بعد رضایت، اعتماد (88 درصد) و کم ترین آن بعد دسترسی به پزشک (18 درصد) بود. استنتاج:  فراهم کردن پرسنل کافی و تهیه استانداردهای کاری برای پرسنل و تخصیص منابع کافی برای بهبود کیفیت و مراقبت از طرف مدیران می تواند به ارتقای فرهنگ ایمنی در مراکز بهداشتی درمانی کمک کند. در مورد رضایتمندی مراجعین، راهبرد مشارکتی با کارکنان و شناخت ادراکات و انتظارات مراجعین توسط مدیران جهت بهبود میزان رضایتمندی مراجعین مفید می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1970025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!