ارائه روشی جدید به منظور بهینه سازی چندهدفه سیستم ترکیبی مستقل از شبکه فتوولتائیک/دیزل ژنراتور با در نظر گرفتن عدم قطعیت و رزرو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله، یک چارچوب برای بهینه سازی چندهدفه سیستم ترکیبی فتوولتائیک/دیزل ژنراتور (PV/DG) ارائه شده است. این مطالعه طراحی سیستم PV/DG را با اهداف کاهش هزینه، کاهش آلایندگی و افزایش قابلیت اطمینان دنبال می کند. هزینه خالص فعلی (TNPC)، آلایندگی دی اکسیدکربن و احتمال ازدست دادن منبع تغذیه (LPSP) به عنوان توابع هدف مسئله انتخاب شده اند. این سیستم در سه وضعیت 1- بدون در نظر گرفتن عدم قطعیت و رزرو، 2- با در نظر گرفتن عدم قطعیت و 3- با در نظر گرفتن عدم قطعیت و رزرو بررسی شده است. به منظور حل موثر این مسئله بهینه سازی، نسخه چندهدفه الگوریتم جستجوی کلاغ (MO-CSA) توسعه داده شده و نتایج شبیه سازی با نتایج حاصل از الگوریتم پرطرفدار ژنتیک مبتنی بر رتبه بندی نامغلوب II (NSGA-II)  مقایسه شده است. کدنویسی مسئله در محیط نرم افزار متلب انجام گرفته و مرزهای پارتو حاصل از بررسی سیستم در هر یک از سه وضعیت مذکور با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج حاصل نشان می دهند که ترکیب دیزل ژنراتور و سیستم فتوولتائیک گزینه مناسبی برای تحقق اهداف در نظر گرفته شده و تامین توان الکتریکی مناطق مستقل از شبکه است. ضمن آن که الگوریتم جستجوی کلاغ چندهدفه نتایج بهتری نسبت به الگوریتم ژنتیک مبتنی بر رتبه بندی نامغلوب II پیدا می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
413 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p1971415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!