پیش بینی وقوع آتش سوزی با استفاده از مدل سازی شبکه باور بیزین (Bayesian Belief network) در استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آثار آتش سوزی های کنترل نشده بر اکوسیستم های طبیعی و عوامل موثر در وقوع آنها به طور گسترده ای مورد توجه جهانی است. مدل سازی پیش بینی وقوع آتش ، نقش تعیین کننده ای در مدیریت آتش سوزی دارد و می تواند مدیران را آگاه نماید که چه مناطقی بیشتر تحت خطر آتش سوزی قرار دارند و چه تمهیداتی برای جلوگیری از وقوع آن باید اندیشیده شود. هدف از مطالعه حاضر، مدل سازی پیش بینی وقوع آتش سوزی با استفاده از شبکه باور بیزین (Bayesian Belief network) در استان چهارمحال و بختیاری و همچنین شناسایی مهم ترین عوامل موثر در ایجاد آتش سوزی در این استان بود. ابتدا 205 منطقه از مناطق آتش سوزی شده سنوات گذشته و 205 منطقه تصادفی بدون آتش سوزی، مورد ثبت و بررسی قرار گرفت. سپس با بررسی مطالعات صورت گرفته در این زمینه، 9 عامل تاثیرگذار بر وقوع آتش سوزی، شامل عوامل اقلیمی (میانگین بارندگی سالانه و میانگین دمای سالانه)، پستی و بلندی (ارتفاع، شیب، جهت)، پوشش زمین و عوامل انسانی (فاصله از مناطق مسکونی، فاصله از اراضی کشاورزی و فاصله از جاده) انتخاب و وارد مدل شدند. نتایج نشان داد که از بین عوامل مورد بررسی، به ترتیب عامل پوشش زمین، عامل دسترسی، میانگین بارش سالانه، فاصله از جاده و نزدیکی به مناطق مسکونی نسبت به سایر عوامل از درجه اهمیت بالاتری برخوردارند. همچنین نتایج نشان دهنده توانایی عالی مدل در پیش بینی وقوع آتش سوزی در استان چهارمحال و بختیاری بود (923/0 AUC=). از آنجایی که در این استان آتش سوزی های زیادی به وقوع می پیوندد، نتایج این مطالعه می تواند به عنوان یک ابزار اساسی و بسیار قوی در دست مسئولان مربوطه در جهت کاهش وقوع آتش سوزی و همچنین کاهش میزان خسارات آن در صورت وقوع قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1972059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!