تاثیر رازیانه بر کاهش علائم همراه با درد در دیسمنوره اولیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
دیسمنوره اولیه یکی از مشکلات شایع زنان در سنین باروری است که کیفیت زندگی زنان را مختل می‫کند، به خصوص اگر با علایمی مثل سردرد، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال و بی حوصلگی همراه باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر رازیانه بر کاهش علایم همراه با درد در دیسمنوره اولیه انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه از نوع مداخله ای بود که روی 105 نفر از دانشجویان مبتلا به دیسمنوره اولیه ساکن خوابگاه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل که جهت شرکت در مطالعه رضایت کامل داشتند انجام گرفت. از بین آنها، تعداد 72 نفر که مبتلا به دیسمنوره اولیه درجه 3 بوده و واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون (رازیانه) و کنترل (دارونما) قرار گرفتند. گروه آزمون در 3 روز اول سیکل قاعدگی، 5-3 قطره افشره رازیانه را سه بار در روز در آب یا چای ریخته و استفاده نمودند و گروه کنترل 4 بار در روز کپسول حاوی آب مقطر (دارونما) را به مدت سه سیکل متوالی دریافت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر 5 قسمت، جمع آوری و با روش‫های آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون کای- دو و تی مستقل ) در  SPSS-17مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد بین میزان علایم همراه با درد قاعدگی بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل، تفاوت معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که رازیانه سبب کاهش علایم همراه با درد در دیسمنوره اولیه از جمله سردرد، خستگی، اسهال، تهوع و استفراغ نمی شود و به نظر نمی رسد از این داروی گیاهی بتوان در درمان علائم سیستمیک در دیسمنوره استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1972188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!