طراحی الگوی کیفیت زندگی سالمندان بر پایه استرس ادراک شده و تحمل پریشانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سالمندی به دلایلی همچون پیشرفت علم و فناوری درمانی به صورت یک پدیده، نمود یافته است. محدودشدن شبکه ارتباطات شخصی و نارسائی در بعد جسمی و اجتماعی منجر به ادراک استرس شده که این عامل می‏ تواند تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی سالمند برجای گذارد. بنابراین مقابله با چالش های پیش روی این پدیده و استفاده از راهکارهای مناسب به منظور بهبود وضعیت جسمانی، روانی و اجتماعی سالمندان اهمیت زیادی دارد. این پژوهش با هدف ارائه یک مدل از تحمل پریشانی و استرس ادراک ‏شده برای کمک به فهم بهتر کیفیت ‏زندگی سالمندان انجام گرفت.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی با استفاده از روش‏ مدل‏ یابی بود. حجم نمونه تعداد 377 نفر از سالمندان بالای 60 سال ساکن تهران در سال 1397 بود که به شیوه نمونه ‏گیری در دسترس انتخاب و با پرسشنامه‏ های کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF)، تحمل پریشانی (DTS) و استرس ادراک‏ شده-14 (PSS-14)، ارزیابی شدند و در نهایت داده‏ ها با روش تحلیل مسیر توسط نرم‏ افزارهای SPSS-20 و AMOS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‏ ها
یافته‏ ها نشان داد بین استرس ادراک‏ شده و کیفیت‏ زندگی سالمندان رابطه منفی و معنادار وجود داشت (0/01<p). همچنین بین تحمل پریشانی با کیفیت ‏زندگی سالمندان، رابطه مثبت و معنادار دیده شد (0/01<p). یافته‏ ها نقش واسطه ‏گری استرس ادراک‏ شده در رابطه بین تحمل پریشانی و کیفیت‏ زندگی سالمندان را مورد تایید قرار داد.
نتیجه ‏گیری
با توجه به یافته‏ ها، آموزش های لازم جهت افزایش تحمل پریشانی و اضافه‫کردن برنامه‏ های مداخله ‏ای در زمینه توانمندسازی سالمندان در برابر استرس، راهی مناسب برای ارتقای کیفیت‏ زندگی سالمندان محسوب می‏شود و برای پیشگیری از بیماری‏ های روان‏تنی و همچنین مشکلات اجتماعی سالمندان می‏ توان از آن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1972191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!